A 2010-es évek legjobb Eurovíziós színpada

7. Oslo 2010

Ekkor érte utol a gazdasági világválság az Eurovíziót, ami egy csapnivaló norvég színpadot eredményezett. Az egyébként is csalódást okozó design különösen nevetséges volt a grandiózus moszkvai aréna után. Persze, Norvégia messze nem olyan korrupt, mint Oroszország, így nem is tudtak innen-onnan pénzt elcsalni arra, hogy a lehető legextravagánsabban tüntessék fel az országukat a versenyen keresztül, de ahogy az ősi kínai mondás is tartja: minél kevesebb a pénzed, annál kreatívabbnak kell lenned. Ezt a bölcsességet pedig nem fogadták meg. Kihagyták a ledfalakat és inkább fénytechnikával és más fizikai díszítőelemmel (függöny, gömbök, meh) dolgoztak. Sokszor összefolyt a látvány, mert minden fény ugyanolyan színű volt, a ledfal hiánya miatt az előadások színpadképe nem igazán tért el egymástól és még maga a színpad is kicsi volt egy nagyon basic kifutóval.

6. Bécs 2015

Az oké, hogy a hidegebb, szögletesebb, Christian Björkman értelmezése szerint maszkulinabb látványvilágot szeretem, nem pedig a kerekebb, ívesebb, femininebb formákat, de ezt a színpadot különösen utáltam. Világító, oldalról mattnak ható csövekből kirakott, szemet ábrázolni akaró, a teret teljesen elnyelő káosz volt az egész. Egyetlen pozitívuma a ledfal volt, de ha az aréna oldalában ültél, akkor nem láthattál belőle sokat, mert takarták a rudak. A fények borzalmasak voltak, például a rózsaszín ruhát viselő Conchita Wurst berepülésénél az egész arénát vörösbe fojtották, illetve Mans Zelmerlöw sem érdemelt olyan lehangoló fénypulzálást, amit kapott a győztes produkciójához. Itt is az volt a gond, mint Oslo-ban: az aréna többször egyetlen színben úszott, ami rohadt zavaró volt. A plafonról lógó, 3D-effektes mozgó gömbök a Kinetic Sculpture nevet viselő dán látványprojekt részeiként sokat hozzátettek a látványvilághoz, igaz, gömböket már láttunk korábban is (ugyanez a cég szállította a 2010-es verseny gömbjeit is), tehát az ötlet nem volt új, max a kivitelezés.

5. Malmö 2013

Habár a malmői színpad kb. akkora volt, mint az oslo-i, látványban mégis kilométereket vert rá. Tűzgömbökkel, tűzgépekkel, füstgépekkel, nehéz köddel és hóval is operáltak rajta, a verseny alatt 3000 pirotechnikai effektet használtak. A színpad kriptoni díszletet kapott. A ledfalat elhagyták, a színpad mögötti falra projektorral vetítették ki a különböző vizuálokat. Ezzel egyébként a svédek azt hitték, hogy meghatározzák majd a következő évek Eurovíziós látványvilágait és mindenki vetíteni akar majd, de szerencsére visszatértek a ledfalak. Persze, nem volt rossz, de nem volt több egy egyéjszakás kalandnál.

4. Stockholm 2016

Ez a színpad a tervrajzokon jobban nézett ki. Sokkal. Emlékszem, mennyire izgatott voltam, amikor belengették, hogy a ledfalak között mozoghat majd az előadó és optikai illúziókkal is feldobják majd a látványt, de ezekből nem lett semmi. A ledfalakat egymásra döntötték, a grafikák ugyanolyan semmitmondóra sikerültek, mint Malmőben, az énekesek pedig nem "mozogtak a ledfalak között", illetve megvilágítás híján sokszor eltűnt a színpad felé kígyózó elem is. Különösebb karakterrel nem bírt ez a színpad, de legalább nagy és modern volt.

3. Düsseldorf 2011

100% tiszta ledfal. A düsseldorfi tervezéssel nem nagyon lehetett mellényúlni. Ledobtak az aréna közepére egy szupermodern színpadot, amihez a nézőtéren keresztül fénycsóvák vezettek, majd mögé húztak egy óriási ledfalat, amivel zavartalan és teljes látványvilágot teremtettek, amit jól megtámogatott az aréna tágas kialakítása. Az egyszerű színpad, a nagy tér és a ledfal-monstrum megkönnyítette az operatőrök munkáját és lenyűgöző kameraképeket tett lehetővé. 

2. Baku 2012

Már ezért a színpadért megérte felhúzni azt a kristálypalotát, amit az ég se tudja, használtak-e azóta Azerbajdzsánban. A színpad és a ledfal törött üvegszilánkok alakjaira emlékeztetett, kaptunk két kifutót és egy szigetet is, sőt, 2009 után először a plafonról is lógott led. Ezeknek a hatalmas ledfelületeknek megint csak az volt az előnyük, mint Düsseldorfban: grandiózusabbá és rugalmasabbá tették a színpadképeket. A green roomot ekkor emelték ki először a színfalak mögül és tették be a nézőtérbe, ami végülis semmi érdemit nem adott hozzá a látványhoz, max a jelen lévő közönségnek jöhetett jól, akik testközelből leshették a versenyzők reakcióit.

1. Koppenhága 2014

A legformabontóbb, a legmerészebb, a legegyedibb. A tágas, gyémánt alakú színpadot egy vízzel teli medence futotta körbe, ami máris megtöltötte élettel és barátságosabbá tette az arénát. 2012-höz hasonlóan ekkor is két kifutót kaptunk (amit András szerencsére ki is használt), illetve a valaha látott legszélesebb ledfalat is. Ami viszont igazán izgalmassá tette a látványt, az a közvetlenül a színpad mögé felhúzott plusz egy ledfal volt, aminek kockás szerkezetét láthatóvá tették, de maga a fal - amikor éppen nem futott rajta vizuál - átlátszó volt, mint az üveg.

Milyen lesz a színpad idén?

A kijevi színpadot Florian Wieder tervezte, aki megálmodta a 2011-es, 2012-es és 2015-ös színpadot is. Ennek megfelelően újra kör alakú lesz egy felé nyúló fehér elemmel, amire vizuált vetítenek majd. Szerencsére a ledfal sem marad el, illetve egy hatalmas fénycsillárt is használni fognak. Május 9-én meglátjuk.