Tóth, Pápai, Kállay, Radics - A legjobb négy

Lement A Dal-hétvége a két elődöntővel, jövő héten már döntőzünk és kiderül, hogy ki képviseli Magyarországot a 2017-es Eurovíziós Dalversenyen Kijevben.

vlcsnap-error821.png

Tóth Gabi és a "Hosszú idők" egy tökéletes Eurovíziós versenydal. Magyar etnopoppal a verseny történelmében eddig csak egyszer indultunk, így itt az ideje újra elővennünk ezt a műfajt. Az etnopop nagyon sikeres az Eurovízión, minden évben képviselik országok, az esetek túlnyomó többségében sikerrel. Mivel az etnopop műfaj varázsa abban áll, hogy minden országban másként hangzik, így minden ország egyedi versenyszámot tud küldeni vele. A spanyol populáris népzene sohasem fog úgy megszólalni, mint az ukrán, ahogyan a görög sem hasonlít majd a magyarra (bármennyire is másképp hallja Frenreisz), tehát megéri kivinni a versenyre, mindenképpen egyedin hat. Gabi madártánca különleges, a számhoz nagyon jól eltalált mozdulatokból áll. Ritka alkalmak egyike, amikor a stylist, a fodrász és a sminkes jó munkát végez a műsorban, a számhoz jól passzoló külső csak erősíti Gabi misztikus és magával ragadó kisugárzását. Ez a versenyszám nagy színpadra való, ahol a tér adta lehetőségekkel ki tud bontakozni, na meg olyan effektekkel, mint az aranyeső, a füstgép vagy a fénytechnika. 

vlcsnap-error194.png

Pápai Joci és az "Origo" a cigány- és a magyar népzenét ötvözi modern elemekkel, amitől a mezőny legegzotikusabb versenydalává válik, ez az egzotikum pedig a nemzetközi rajongói toplisták egyik éllovasává tette. Ehhez hasonló dal még sohasem szerepelt Eurovíziós döntőben, Joci lehet a verseny történelmének első modern cigányzenei döntőse. Nagy szenvedéllyel tölti be a színpadot és tetszik, ahogyan interaktál a táncossal, de vissza kell hoznia a videoklip hangulatát, amiben a kreatív háttérembereknek kell segíteniük neki. Ezt a kis hiányosságot viszont nem fogom figyelembe venni a döntőn (már ha továbbra is fennáll majd), mert az Eurovízión úgyis pozitív irányba változik mindenkinek a produkciója, ahogyan eddig is (na jó, Freddie-é talán nem, de ő nem is előadóművész). A fellépőruháját lecserélhetné a döntőre.

vlcsnap-error963.png

Radics Gigi és a "See It Through" a mezőny legerősebb balladája (tehát ha ragaszkodunk ahhoz, hogy ezt a műfajt képviseljük idén, akkor mindenképpen Gigi a legjobb választás) és nem is lehet igazán másképpen előadni, ahogyan azt Gigi tette az elődöntőben. Mivel nagyot énekel, elég csak középen állnia, a kameraképeknek kell profin megoldani a látványt, na meg olyan színpadi effektekkel kell dolgozni, amikkel még jobban megalapozható az előadás hangulata: legyen szó a színpadra zúduló nehéz ködről, amivel egyesül Gigi szétterülő fehér szoknyája vagy fehér konfettiről, ami csillámként hullik rá, nem beszélve a fénytechnikáról, ami mindezt százszor szebbé teszi. Persze, láttunk már hasonlót a versenyen, de tisztán látszik, hogy Gigi ezen a fancy hercegnős vonalon halad, ahol minden pompa, így ehhez mérten kell kidolgozni a színpadi megjelenését. Egy fehér ló hátán meg csak nem lovagolhat be, a levegőbe felrepíteni meg balett táncosokkal összeereszteni pedig már túl giccsesen hatna. (Igen, az Eurovízión is létezik ilyen.) Kérdés, hogy mennyire tartjuk erősnek ahhoz, hogy a már publikált Eurovíziós balladákat lenyomja, amikből idén eddig túlsúly mutatkozik.

vlcsnap-error411.png

A Kállay-Saunders Band és a "17" egy profin előadott korrekt popdal, András a szorgalmának és tehetségének köszönhetően egyszerűen csak az Eurovízió színpadára termett. Egyedül uralja a színpadot és épp annyira trendi meg urban, amennyire kell. Ritka alkalmak egyike, hogy a vokalisták nem rombolják, hanem építik a produkciót, nagyon rendben van az egész. Amikor először hallottam a dalt, csalódott voltam, mert hát eleve jobban szeretem az energikusabb számokat az Eurovízión, de élőben meggyőzött. András legutóbbi három versenydala más-más érzést váltott ki belőlem, a "Running", a "Who We Are" és a "17" is másféleképpen ütött, de a lényeg, hogy ütött és András mindhármat profin vitte a színpadra.

vlcsnap-error712.png

Henderson Dávid és a "White Shadows" simán az év csalódása. A dal addig szerepelt a toplistám élén, amíg Dávid színpadra nem vitte. Az elődöntőben már kapott némi vizuális segítséget a stábtól, de ekkorra már súlyos köröket vert rá a mezőny, nem tudta behozni a lemaradást. Azt is rossz volt nézni, ahogyan Benji valósággal kinyírja a dalát. Az intim "Karcok"-ból egy jellegtelen bárzene lett, minden karakterét elvesztve vele. Ez van, ha túlpörgeted magad a zsűri tanácsain. Ugyanez a Roma Soulnál: wtf, srácok?! Gergő ezzel cseszte el tavaly is: Lotfi Begi jól meghangszerelte neki a "Győz a jó"-t, majd befeküdtek a zsűrinek és a mély és misztikus beateket felcserélték karneválzenére.

Igyekszem nem személyeskedni, amikor kritikát fogalmazok meg egy előadóról, de nekem a Peet Project mindig is egy rakás kis irritáló gazdag kölyök benyomását keltette, élükön a Pély Barna borzalmas mimikájával ijesztgető frontemberrel. A The Couple is túl lett értékelve, ahogyan a Leander Kills és Kanizsa Gina. Sőt, Gina maximális pontszámot kapott a zsűritől, amit eddig csak Király Viktor és Kállay-Saunders András tudott 2014-ben. Igen, a "Fall Like Rain"-t egy szintre emelték a "Running"-gal, ami ötödik lett a koppenhágai döntőben. Magyarázat nincs.

Závodi + Berkes Olivér tökéletesen működik, de csak A Dal színpadán, a nézői 5 pont egyértelmű előjele egy sikertelen Eurovíziós szereplésnek (amire valószínűleg esélyük lesz, ha a zsűri berakja őket a legjobb négybe).

vlcsnap-error686.png

A Spoon 21 a neoncirkusszal, neonlabdákkal és neonmindennel fasza kis látványt nyújtott volna Kijevben, de helyettük a bankzenenagyhatalom Soulwave jutott tovább a döntőbe, amit végül is értek. Mivel ezt az egészet már maga az MTVA is kezdi tehetségkutatóként kezelni, aminek értelmében nagyon fontosak a hangi adottságok, a Spoon 21 érthetően leszerepelt. A frontember nem tud élőben énekelni. A Soulwave-é se nagyon, de ők legalább jobban aktivizálni tudták a rajongótáborukat. Ja, meg szegény Szabó Ádám, ez nem az ő éve volt, a zsűrinek nagyon szúrta a szemét végig, de a "Together" valahol legbelül tényleg csak egy Pioneer 2.0 volt.

A döntőbe jutott 45 ponttal Kanizsa Gina és Pápai Joci, 44 ponttal Tóth Gabi & Freddie Shuman feat. Lotfi Begi, 43 ponttal Závodi + Berkes Olivér és a Leander Kills, 42 ponttal Radics Gigi, a nézők pedig a Soulwave-et és a Kállay-Saunders Bandet szavazták tovább.

A Dal 2017 - Ki képvisel minket Kijevben? - A döntő február 18-án a Duna műsorán!