Megvannak a lehetséges városok, Kelet-Ukrajna keményen harcol az Eurovízióért

terkep.png

A dalverseny rendezésére kiírt pályázat határideje ma lejárt, s ahogyan sejteni lehetett, a tucatnyi jelentkezőből csak a felük gondolta komolyan, hogy ténylegesen megrendeznék a jövő májusi fesztivált. Lviv, Odessza, Herszon, Dnipro, Harkiv és Kijev közül kerül majd ki a 2017-es Eurovíziós Dalversenynek otthont adó város.

kijev.jpg

Kijev

A kijevi pályázatot egyelőre rohadt nagy veszély fenyegeti, ugyanis a versenynek kijelölt Sportpalotában éppen akkor tartják majd a 2017-es hoki-Európa-bajnokság előmérkőzéseit, amikor már a színpadot kellene építeni az Eurovízióhoz. A rendezés szabályzata kimondja, hogy legkésőbb az első elődöntő előtt hat héttel el kell kezdeni a munkálatokat, amit megakadályozna az április 22. és 28. között tartandó sportesemény. A kijevi vezetés most azt reméli, hogy valamilyen egyezségre tud majd jutni a hokiszövetséggel és át tudják rakatni a mérkőzéseket. LOL. Eredetileg az olimpiai stadiont szerették volna indítani, viszont az a szerény 75 ezres férőhelyével túl nagy falatnak bizonyult.

2005-ben a kijevi Sportpalotában tartották az első ukrán Eurovíziót, viszont azóta eltelt 12 év és az ukránok szerint az épület már aligha méltó az azóta igazi világhírű grandiózummá változott versenyhez. 10 ezer nézőnek tudna helyet adni, ami ugyan megegyezne a 2014-es dán helyszín befogadóképességével, viszont biztos, hogy minden más város nagyobb létszámmal fogja majd csábítóbbá tenni az ajánlatát. Kijev nagy előnye a nemzetközi összeköttetés, ami nemcsak a rajongók utazását, hanem a produkció logisztikáját is megkönnyítené. Két repülőtere is van, Európa minden részéről érkeznek gépek. Kijev a főváros, ennek értelmében infrastruktúrájában és szolgáltatóiparában messze veri a vetélytársakat, s ami a legfontosabb, hogy több szállás- és tömegközlekedési lehetőség közül lehet választani.

lviv.jpg

Lviv

A nyugat-ukrajnai Lviv már a kezdetektől fogva a rajongók és az ukránok kedvenc választása, s már egyre valószínűbb, hogy le fogja nyomni Kijevet a versenyben. Az Arena Lviv ugyan nem fedett, viszont a város kész megoldást találni erre, s ha sikerül elintézni az átmeneti tetőt, az aréna több mint 30 ezres férőhelyével tökéletes helyszíne lehet a versenynek. Azzal is számolnak, hogy mi lesz, ha mégsem sikerül befedni az arénát: ekkor majd bakuznak egyet és csak az Eurovízió kedvéért fogják felhúzni azt a stadiont, amit eredetileg a 2015-ös férfi kosárlabda-Európa-bajnokságra terveztek.

A közel 760 ezer lakosú Lviv Nyugat-Ukrajna "fővárosa", nemzetközi atmoszférája és eklektikus városképe van. Az ukrán rajongók szerint itt valósítható meg leginkább zavargások és ellentüntetések nélkül a fesztivál, illetve a legköltséghatékonyabb megoldásnak tartják. Vendéglátóipara megegyezik bármely más magyar városéval, viszont a közlekedési lehetőségek eléggé szűkösek. A tömegközlekedés inkább minibuszokból és villamosokból áll, szóval biztosan taxizni fogunk, ha Lvivben lesz a verseny. De nagyon körülményesen lehet eleve eljutni a városba, hiszen alig van légi összeköttetése Nyugat-Európával, ami nagyon megnehezítené a logisztikát. Ez igaz egyébként minden más ukrán pályázó városra is.

herszon.jpg

Herszon

Herszon vezetése még nem jelölte ki, hogy hol szeretné rendezni a versenyt, de Jevhen Niscsuk kulturális miniszter szerint mindegy is, mert úgysem adják oda nekik a rendezés jogát. Herszont 330 ezren lakják, a Krímtől mindössze 88 kilométerre fekszik, az infrastruktúra pedig rossz. A herszoni nemzetközi repülőtér egyetlen légitársasága a Turkish Airlines, amivel csak Isztambulba lehet repülni, tehát logisztikailag teljességgel ellehetetlenítenék magukat a szervezők, a külföldi rajongók pedig nem tolonganának az arénában.

odessza2.jpg

Odessza

Egyelőre Odesszában sem sakkozták ki, hogy hol lehetne megtartani az Eurovíziót. A város egyetlen nagy stadionja, a Csornomorec Stadion ugyanolyan helyzetben van, mint az Arena Lviv: be tud engedni 34 ezer nézőt, de fedetlen. Mivel a kulturális miniszter biztatja Kijevet és Lvivet, hogy építsenek stadiont, Odessza is emellett dönthet, már ha rájuk esik az ukrán köztévé választása.

Odessza egymilliós lakosságával igazi nagyváros. Nemzetközi összeköttetése Kijev után talán a legjobb, számos buszjárat közül lehet választani és az odesszai repülőtér Ukrajna második legforgalmasabb reptere, többek között Bécsbe, Prágába, Varsóba, Münchenbe és Tel-Avivba is közvetlen járatokat indít.

harkiv.jpg

Harkiv

Harkiv jelentkezett a legnagyobb helyszínnel: a Metaliszt Stadion 40 ezer férőhelyes, viszont - mint minden eddig kijelölt helyszín - ez is fedetlen. Harkiv Ukrajna második legnagyobb városa, megfelelő szolgáltatóiparral és tömegközlekedéssel rendelkezik, viszont kétlem, hogy megkapja majd a rendezés jogát, miközben több nagykövetség sem ajánlja az odautat. A háborús övezet és Oroszország közelsége (33 kilométer) miatt egyszerűen nem garantálható a látogatók testi épsége és a verseny zavartalan lebonyolítása.

dnipro.jpg

Dnipro

A májusban Dnipropetrovszkból Dnipróra átkeresztelt nagyváros a harmadik a sorban, amely nem rendelkezik kijelölt helyszínnel (hogy lehet így egyáltalán pályázni?). Ugyan van nekik egy 31 ezer férőhelyes stadionjuk, de nem jelölték ki, hiszen sejthették, hogy nem tudják majd kivitelezni az átmeneti tető megépítését. A városnak nincs nyugat-európai légi összeköttetése, s Harkivhoz hasonlóan túl közel fekszik a háborús övezethez.

Az ukrán köztévé most elvonul és kitalálja, hogy a hat pályázó város közül melyik kettőt tartsa versenyben az Eurovízió rendezési jogának megnyeréséért. Július 15-én kiderül, a pénzem Lviven és Kijeven.