Totovával térhet vissza a magyar etnopop, a Soulwave sajnos korai favorit - Itt az első 11 dal A Dal 2017-ből

Disclamier: Nem érdekel, hogy a köztévé miként kommunikálta le A Dal-t, amíg ez a hazai Eurovíziós előválogatónk, addig Eurovíziós kontextusban értelmezem és ítélem meg a produkciókat. Moving on.

Szépen lassan elkezdték publikálni versenydalaikat A Dal 2017 versenyzői és mint mindig, most is vannak kellemes meglepetések, orbitális mellényúlások és olyan számok, amiket megint a fél ország ajnároz, de fogalmam sincs, miért. Tegyetek rendet, én is megpróbálom.

David Henderson "White Shadows"

Eurovíziós értelmezésben ez egy hihetetlenül újszerű dal, ami minden eddigi tradícióval szakít, a szokatlansága pedig érdekessé teszi. Mivel ByeAlex óta tudjuk, hogy mindenféle zsáner képes megállni a helyét a versenyen, nem kell félni Davidtől sem, de amennyire újszerű ez a szám, annyira állítja nagy kihívások elé az énekest, mivel nincs mese, ezt a dalt elő kell adni. Túlságosan önismétlő és kevés a dalszöveg ahhoz, hogy egy erős színpadkép nélkül meggyőzze a nézőket a létjogosultságáról. Az instrumental részek hosszúak, kevés lesz egyetlen táncoslány és a stroboszkóp, ha maga az énekes nem csinál majd semmit. A videoklipből arra következtetek, hogy David nem egy nagy táncos, ami nem feltétlenül baj, de akkor fogjon magának egy kreatívot és találják ki a látványt.

Spoon 21 "Deák"

Így lesz egy kerekekig lerohasztott régi Ladából egy kormánytagok szállítására is alkalmas Audi A8. Na jó, sose lesz, de talán majd most, a Spoon 21 dala ugyanis rohadtul tetszik. Ez azért is hihetetlen még számomra is, mert tinilányok által körbenyalt férfi énekeseket és az általuk előadott popmaszlagot utoljára gyerekkoromban szerettem, de az is csak a V.I.P. volt egyetlen szám erejéig. Habár a "Deák" dalszövege az Eurovízió közönségének még angolul sem mondana semmit, a zenében mintha visszaköszönne a nyolcvanas évek beatje teljesen mai hangzásban, ettől pedig a dal jellegzetessé válik a mezőnyben. Egyébként meg egy teljesen korrekt nyári sláger, A Dalban viszont erős színpadképet igényel.

Jetlag "Keresem a bajt"

Szeretem ezt a műfajt, szóval ha jó számot csinálnak benne, akkor nekem könnyű eladni, így ezt is. A "Keresem a bajt" egy fiatalos, élvezhető szám, viszont az együttest a David Hendersonéhoz hasonló kihívások elé állítja: elő kell adni, amiben egyébként a stáb is sokat segíthet. Nem tudom, hogy most kik fogják legyártani A Dalt, de bárkik is legyenek ők, Melodifestivalent kell velük nézetni reggeltől estig, abból majd megtanulják, miként támogatunk meg kameramozgásokkal és -váltásokkal egy produkciót.

Kállay-Saunders Band "17"

Kállay-Saunders András a kedvenc hazai Eurovíziós figurám, nemcsak a "Running" és a "Who We Are", hanem a verseny iránti folyamatos lelkesedése miatt is, ami most is látszik. Törvényszerű volt, hogy az utóbbi két energikus és pörgős szám után most valami érzelmesebbel és lágyabbal tér vissza, s hogy abban is hozza ugyanazt a profizmust, amit már megszokhattunk tőle. Andrásnak és a bandának helye van egy jövőbeli Eurovízión. Én csak azért nem most küldeném ki őket, mert egy a "Who We Are"-hoz hasonló dinamikusabb számot várok tőlük, Andrásnak egyszerűen az jobban áll, de ez személyes preferencia, a "17" minőségét nem vitatom.

KYRA "Got To Be A Day"

Korrekt dal, de inkább közömbös. Az a baj, hogy ebből is hallottam már sokat. A Dalos szereplését megérdemli, de az Eurovízión nincs helye.

The Wings "Mint a hurrikán"

Na igen, vannak énekesek, akik nem az Eurovíziós szereplésre vagy A Dal megnyerésére hajtanak, hanem a médiafigyelem motiválja őket. Nekem mint rajongónak ez persze szar, mert akkor ilyen produkciókkal is találkoznom kell, mint ez. Persze, persze, ez három percnyi levegővétel a sok giccsesen szenzációhajhász és őszintétlen mutatvány között... a francokat. Ez egyszerűen csak egy pisiszünet.

Soulwave "Kalandor"

Ezt a számot már ezerszer hallottam, ezer nyelven és ezer előadótól. A "Kalandor" zeneileg ugyanúgy van felépítve és ugyanúgy hangzik, mint minden harmadik reklám háttérzenéje és egy az egyben olyan akar lenni, mint minden második dal a rádióban. Persze, tehetséges zenészekről van szó, A Dal mezőnyében mindenki tehetséges, de ez a szám nem újszerű, sem pedig eredeti. Ez tucatcukiság egy költőinek hatni akaró dalszöveggel, ezért nyilván korai favorit, így ugyanúgy félek tőle, mint 2015-ben Szabó Ádám "Give Me Your Love"-jától vagy 2016-ban Berkesék "Seven Seas"-étől. Ne ijesztgessetek.

The Couple "Vége van"

Egy olyan együttestől, mint a The Couple, egy felemelőbb és vidámabb számot várnék, mert ez a monoton depressziójával úgy lehúz, mintha nem lenne holnap. Persze vannak azok a dalok, amik lehúznak, de egyúttal meg is töltenek érzelmekkel, ettől pedig élvezhetők, de a "Vége van" egyszerűen csak melankóliába taszít és ott is hagy, pedig én szórakozni jöttem.

Szabyest "Szerelem kell"

Ebben az egy dalban száz százalékig biztos vagyok, hogy ha kiküldenénk, az Eurovízió elődöntőjének egyik utolsó helyezettje lenne. Ez nem versenydal. Nem egyedi, nem új, nem más, nem buli, nem dráma és még nincs az a recap sem, ami után emlékeznék rá. Semmi magassága és semmi mélysége nincs, nem jegyzem meg sokadik hallgatásra sem.

Peter Kovary & The Royal Rebels "It's A Riot"

Nem vagyok agyonművelt zeneileg (elvégre Eurovíziós rajongó vagyok), így ezt a műfajt többnyire csak a Kaiser Chiefhez tudom kötni, s mint minden dal, úgy az "It's A Riot" is egy az egyben rájuk emlékeztet, ezért nem hat egyedinek. Önmagában A Dal mezőnyében persze kiemelkedik, de csak azért, mert műfaját tekintve ez az egyetlen ilyen szám. Nem akarom az Eurovízión látni, de aki ezt a zenét keresi, az Kovaryéknál megtalálja.

TOTOVA & Freddie Shuman feat. Lotfi Begi "Hosszú idők"

Begi a mi emberünk, ha Eurovízióról van szó, amit immáron harmadjára bizonyít. Megcsinálta a Compact Discoval, majdnem megcsinálta Oláh Gergővel és most megcsinálhatja Totovával. A népi zenei motívumokhoz mai kézzel nyúl és belerakja azt a rá jellemző mély ütemet, amitől csak még vonzóbbá teszi az egészet. Totova (lánykori nevén Tóth Gabi) pedig az éneket és az előadást adja hozzá, ami tőle mindig energikus és szinkronban van a dal minden egyes részével. Begi és Totova nagyon erős párosítás és abból, hogy összeálltak, nem is vártam ennél a dalnál kevesebbet. A "Hosszú idők" harmóniát és kitörést ad egyszerre, megfog és játszik veled. Modern etnopop, ami mindig eredeti tud lenni, ha különleges feldolgozást kap, magyar etnopopként pedig mindenképpen egyedülálló lenne az Eurovíziós mezőnyben, főleg egy megnyerő színpadképpel (utoljára a NOX vitt etnopopot 2005-ben, szintén Kijevbe).