EuroFaktor

2017\02\19 Tusán 7 komment

Pápai Joci megérdemelte a győzelmet, de nem nyert fair csatát

Írnám én, hogy tegnap megszavaztuk Pápai Jocit és az "Origo"-t az idei Eurovíziós indulónknak, csak hát eleve nem tehettünk mást, mivel a zsűri top négyese kettő híján szöges ellentétben állt a miénkkel, a nézőkével, sőt, Tóth Gabit, a hatalmas közönségkedvencet be se tették közéjük. Joci és a dala persze méltó magyarországi indulója lesz a versenynek és mától kezdve rábízom az életemet is, a továbbiakban tehát nem Joci győzelmét, hanem annak körülményeit vitatom. Mert hát van mit.

Ilyen formában semmi értelme

A Dal formátuma igazságtalan és egyáltalán nem nézőbarát, a zsűri túl sok beleszólást kap és Eurovíziós szempontból a lehető legkedvezőtlenebbül dönt. Amikor az elődöntőn Bothék flegmán kiröhögték a nézők az indokolatlanul futtatott Kanizsa Ginára leadott 5 pontját, már tudtam, hogy csak azért is beteszik majd a legjobb négybe, ahol - tegyük szívünkre a kezünket - Závodiékkal együtt semmi keresnivalója nem volt. Már a válogatókon is olyanokat akart és buktatott el a zsűri, akik megalapozták a nézők szórakozását ebben az egyébként rém gyenge évadban. Mujahid Zoltán és Pál Benjámin 7-7 pontot kapott a nézőktől a válogatón, de a zsűri kiejtette őket. Szabó Ádám 8 pontot kapott, de Frenreiszék őt is elbuktatták volna, ha Ádám nem jut tovább a közönségszavazáson az elődöntőbe. Ott már persze elbukott ő is. Oké-oké, letudtam kötelező zsűris csesztetésnek, ez így szokott lenni. De a döntőben tényleg túl messzire mentek: akkora nemzetközi és hazai közönségkedvencet elbuktatni, mint Tóth Gabi és a "Hosszú idők", egy kínosan átlátszó és tudatos kibaszás volt. Kinek csinálják a műsort? Nekünk vagy maguknak?

A zsűri munkája papíron az, hogy fenntartsa a "minőségi egyensúlyt" a mezőnyben, tehát hogy te meg én, kedves olvasó, az egyszerű, fásymulatós ízlésünkkel megvert prolik ne érvényesíthessenek "tehetségtelenebb" énekeseket "tehetségesebb" énekesek kárára. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy egyrészt a zsűri is ugyanolyan szubjektív szempontok szerint pontoz, mint a nézők (még ha ők próbálják is "szakmaiként" beállítani a véleményüket), másrészt meg olyan érzést keltenek az emberben, mintha csak különböző érdekcsoportok akaratát érvényesítenék, a nézők igényeiről pedig magasról tojnának, akikből egyébként a műsor él. Nélkülünk ugyanis nem menne A Dal, de zsűri nélkül ugyanúgy életképes lenne, sőt. Miért ne lehetne csökkenteni a zsűri befolyását vagy a döntőben átváltani 100% televote-ra? Mitől fél a csatorna?

A zsűri vállalhatatlan

Az angol értelmező kéziszótárakban a "cringe" szó mellé Frenreisz Károly, Zséda és Caramel arcképét tenném, ők hárman mondvacsinált szakmai zsűritagok, akik egyszerűen nem működnek ebben a pozícióban. Nekik énekiskolásokat kellene felvételiztetniük, nem pedig egy szórakoztató (vagy éppen szórakoztatni kívánó, de abban súlyos kudarcot valló) műsor fellépőit véleményezni. Both Miklós még csak-csak elmegy, ő legalább nem csinál segget a szájából és következetes a top négyes pontjainak leadásánál is (nem úgy, mint Frenreisz, aki csak azért körbenyalta Gabit, hogy utána egyetlen ponttal se ismerje el a munkáját). Abban viszont ő is hibát követett el, hogy nem Eurovíziós szempontok alapján értékelte a versenydalokat, ami egy olyan műsorban, amit eleve arra hozott létre az MTVA, hogy abban válasszuk ki a mindenkori Eurovíziós indulónkat, eléggé idióta dolog. (Ugyanakkor maga az MTVA kezdte halványítani A Dal Eurovíziós aspektusát már a legelső sajtótájékoztatótól kezdve, így ez nem meglepő, mégis abszurd.) Csak annak a piszok nagy szerencsének köszönhetjük, hogy nézőkként valamelyest jól jöttünk ki ebből a nagy cirkuszból, hogy Joci ugyanúgy tetszett a zsűrinek is, mint nekünk. Nem is akarok belegondolni, mi lett volna, ha nem szeretik és a helyére betolják Leanderékat. De hát így is simán kiküldték volna Kanizsa Ginát, így ennél több bizonyíték az inkompetenciájukra nem is kell.

Tóth Gabi egyszerűen nem nyerhet?

Mivel Radics Gigi és Pápai Joci korábban már 7-7 pontot kapott a nézőktől, mondhatnánk, hogy legalább kiegyenlített volt a legjobb négy mezőnye, két énekest a zsűri, kettőt pedig kvázi mi válogattunk be. Mégsem mondhatjuk, hiszen Kanizsa Ginának vagy éppen Závodiéknak semmi keresnivalójuk nem volt egy olyan top négyben, ahova Tóth Gabi is bejuthatott volna. Egy gerinces és a nézők véleményére is adó zsűri betette volna őt a legjobb négy közé. Eurovíziós szempontból tökéletesen mindegy, hogy Gabi a "Hosszú idők"-kel műfajt váltott, vagy hogy éppen nem szimpatikus sokaknak, mert nem ez számít. Egy litvánnak fogalma sincs róla, hogy ki az a Tóth Gabi, neki még az is tök mindegy lett volna, ha Totovaként ismeri meg. A nézőket csak és kizárólag az érdekelte volna, amit ott abban a három percben letett volna az asztalra. A zsűri pedig nekiállt kötekedni vele, nem tudtak dűlőre jutni rockergabi és magyargabi között (mintha dűlőre kellett volna jutniuk közöttük), lekínaizták és magyarkodónak találták a dalt, a nyolc döntős közül pedig csak őt húzták le. Csak őt, a közönségfavoritot, aki mellett MIN-DEN E-GYES nemzetközi rajongói oldal szavazótábora kiállt a hazaiakról, A Dal rajongó és nem rajongó nézőiről nem is beszélve. Nem üres hype volt körülötte, hanem kézzel fogható bizonyítékai annak, hogy a többség igenis őt látta volna szívesen Kijevben. Egy erős közönségkedvencet buktatott el a zsűri, mert tudta, hogy megnyerheti A Dalt. A nézők szórakozását így Caramelék meggátolták.

Ha nem Gabi, akkor Joci

Joci abszolút megérdemelte a győzelmet, az "Origo" nálam is dobogós volt. Gabihoz hasonlóan ő is etnopoppal érkezett, amivel nagy sikereket lehet elérni az Eurovízión. Ha pedig kvalifikál a döntőbe, akkor ő lesz az első cigányzenei döntős induló ever. Gabi nélkül ő volt a legokosabb választás, sikerült megmentenünk a napot. Mindenképpen ki fog tűnni az Eurovíziós mezőnyből és 2014 után ez az első magyar versenydal, amit naponta hallgatni fogok.

Magyarország május 11-én a második elődöntőben lép fel az Eurovízión. Hajrá, Joci!

2017\02\16 Tusán Szólj hozzá!

Infografika: Kik közül választhatjuk ki az Eurovíziós indulónkat a döntőben?

dalinf6.png

Kanizsa Ginát úgy futtatja a zsűri, mintha nem lenne holnap. Már a válogatóban is túlértékelték, az elődöntőben pedig egyenesen 40 ponttal (a legtöbb kiosztható ponttal) díjazta a zsűri, így átvette a vezetést a teljes mezőny felett. A nézőknek viszont nem tetszett, 5 pontot adtak rá. Kérdés, hogy a zsűrinél a nézői szimpátia bír-e bármilyen relevanciával, vagy az, hogy Gina konkrétan esélytelen a kijutásra, és mindezek ellenére beteszik-e a legjobb négybe, elvégre mégiscsak ő A Dal 2017 felfedezettje. Ha beteszik, akkor nem fog kijutni Kijevbe, de mindenképpen növelni fogja a másik három énekes győzelmi esélyeit, hiszen alig fog rá szavazni valaki, már ha az elődöntős 5 pontból indulunk ki (és miért ne indulnánk). 

Pápai Joci - Ginához hasonlóan - szintén 45 pontot kapott összesen, amiből 7-et a közönség adott. Ha csak ebből indulunk ki, akkor ő indul a legnagyobb esélyekkel a döntőn, a top négyes helyezése pedig mind a zsűri, mind a nézők véleménye alapján kétségbevonhatatlannak tűnik. Joci biztosan erős vetélytársa lesz a többieknek.

Tóth Gabiék 44 pontot kaptak összesen, ebből a nézőktől 7-et. Ők az abszolút közönségkedvencek itthon és külföldön is, illetve toronymagasan vezetnek minden létező szimpátiaszavazást. Nem tudni, hogy ez szerepet játszik-e majd a zsűri döntésében, de finoman szólva is nevetséges lenne, ha kihagynák őket a legjobb négyből.

Závodi + Berkes Olivér és a Leander Kills 43 pontjukkal a döntős középmezőnynek számítanak, a nézők előbbinek 5 pontot, utóbbinak 6 pontot adtak. A döntőben akár esélytelennek is tűnhetnének, de egyikőjük sem kapott különösebb kritikát a zsűritől, sőt, Leanderék megkapták a legjobb dalszövegnek járó díjat is, plusz csak egy ponttal vannak lemaradva Tóth Gabitól. Závodiék nem jutnak ki Kijevbe, a nézők ugyanolyan alacsony szinten kezelik őket, mint Ginát, viszont Leanderék rajongói még fordíthatnának a helyzeten és kihozhatnák őket győztesként egy top négyes helyezés esetén.

Meglepett, hogy pont az a Radics Gigi kapta a legkevesebb pontot a zsűritől, aki vezette a válogatókat. A zsűri hirtelen kitalálta, hogy mégsem akkora szám ez, amekkorára felpontozták korábban, de a nézők ugyanúgy 7 ponttal értékelték, mint eddig.

Mivel A Dal történelmében kétszer is előfordult már, hogy a zsűri olyan énekest tett a legjobb négybe, akit a nézők szavaztak a döntőbe, nem kell még leírni a Soulwave-et és a Kállay-Saunders Band-et sem. Na jó, a Soulwave talán mégis kiesik majd a rostán, de Andráséknak még sikerülhet egy top négyes helyezés, tekintve a Gigiével megegyező 42 pontjukat. Ha Andrásék bejutnak a végső négy közé, akkor egy Gabi-Joci-Gigi-KSB döntő esetén hihetetlenül szoros küzdelem várható (mindannyian 7 pontot kaptak a nézőktől).

És ha a zsűri nagy izgalmakat akar, akkor ezeket a hétpontos énekeseket szavazza majd tovább a legjobb négybe. Ha egyáltalán nem érdekli őket a nézők visszajelzése, akkor Joci mellett Ginát, Závodiékat és Leanderéket juttathatják tovább. Ha pedig "kiegyenlített" négyest akarnak összerakni, csak hogy a nézők mellett a saját akaratukat is érvényesítsék, akkor Joci, Gabi, Gina és Gigi vagy Závodiék szerepelhetnek majd a top négyben.

A Dal 2017 - Ki képviseljen minket Kijevben? - Döntő február 18-án élőben a Duna műsorán!

2017\02\14 Tusán Szólj hozzá!

A spanyol Eurovízió korrupciós ügye már a parlamentnél van

Naponként dagad egy jókorát a spanyol Eurovíziós botrány, amiről korábban is írtam. Most már Spanyolország egyik legerősebb pártja, a Spanyol Szocialista Munkáspárt is kíváncsi a balhéra, amit Manel Navarro és a "Do It For Your Lover" vélhetőleg korrupt győzelme váltott ki, s mivel a párt aggódik a közpénzen fenntartott RTVE hitelességéért, José Miguel Camacho szocialista képviselő nyílt levelet írt a csatornának a következő kérdésekkel:

  • Ki engedélyezte a kiválasztás metódusát?
  • Ki felelt a zsűritagok kiválasztásáért?
  • Mi az RTVE elnökének álláspontja a történtekkel kapcsolatban?
  • Kit bíztak meg azzal, hogy kiválassza az Objetivo Eurovisión versenyzőit?
  • Milyen kritériumoknak kellett megfelelniük a versenyzőknek?
  • Gondolt rá az RTVE, hogy visszaléptesse a győztest?

Közben az RTVE Navarróval közösen tartott sajtótájékoztatóján állt ki az énekes meg úgy en bloc maguk mellett. A köztévé sajtósa például kijelentette, hogy a csatorna a legjobb dalt választotta ki a legjobb előadóval, s hogy a szabályok változatlanok voltak már a kezdetektől fogva. Nem tudni, hogy ezt mire érthette, mert ezelőtt mindig a nézők döntöttek döntetlen esetén, abban viszont nem tévedett, hogy a csatorna választotta ki a dalt. Naná, hogy a csatorna. Korábbi bejegyzésem óta egyébként kiderült, hogy Navarrót és Xavi Martinez zsűritagot nemcsak a Sony Music kiadó, hanem barátság is összeköti. 

Akárhogy is nézzük, ez az ügy bűzlik, mint Kanizsa Gina 45 pontja. Amint Camacho választ kap a csatornától, a bejegyzést frissítem.

2017\02\12 Tusán Szólj hozzá!

Tóth, Pápai, Kállay, Radics - A legjobb négy

Lement A Dal-hétvége a két elődöntővel, jövő héten már döntőzünk és kiderül, hogy ki képviseli Magyarországot a 2017-es Eurovíziós Dalversenyen Kijevben.

vlcsnap-error821.png

Tóth Gabi és a "Hosszú idők" egy tökéletes Eurovíziós versenydal. Magyar etnopoppal a verseny történelmében eddig csak egyszer indultunk, így itt az ideje újra elővennünk ezt a műfajt. Az etnopop nagyon sikeres az Eurovízión, minden évben képviselik országok, az esetek túlnyomó többségében sikerrel. Mivel az etnopop műfaj varázsa abban áll, hogy minden országban másként hangzik, így minden ország egyedi versenyszámot tud küldeni vele. A spanyol populáris népzene sohasem fog úgy megszólalni, mint az ukrán, ahogyan a görög sem hasonlít majd a magyarra (bármennyire is másképp hallja Frenreisz), tehát megéri kivinni a versenyre, mindenképpen egyedin hat. Gabi madártánca különleges, a számhoz nagyon jól eltalált mozdulatokból áll. Ritka alkalmak egyike, amikor a stylist, a fodrász és a sminkes jó munkát végez a műsorban, a számhoz jól passzoló külső csak erősíti Gabi misztikus és magával ragadó kisugárzását. Ez a versenyszám nagy színpadra való, ahol a tér adta lehetőségekkel ki tud bontakozni, na meg olyan effektekkel, mint az aranyeső, a füstgép vagy a fénytechnika. 

vlcsnap-error194.png

Pápai Joci és az "Origo" a cigány- és a magyar népzenét ötvözi modern elemekkel, amitől a mezőny legegzotikusabb versenydalává válik, ez az egzotikum pedig a nemzetközi rajongói toplisták egyik éllovasává tette. Ehhez hasonló dal még sohasem szerepelt Eurovíziós döntőben, Joci lehet a verseny történelmének első modern cigányzenei döntőse. Nagy szenvedéllyel tölti be a színpadot és tetszik, ahogyan interaktál a táncossal, de vissza kell hoznia a videoklip hangulatát, amiben a kreatív háttérembereknek kell segíteniük neki. Ezt a kis hiányosságot viszont nem fogom figyelembe venni a döntőn (már ha továbbra is fennáll majd), mert az Eurovízión úgyis pozitív irányba változik mindenkinek a produkciója, ahogyan eddig is (na jó, Freddie-é talán nem, de ő nem is előadóművész). A fellépőruháját lecserélhetné a döntőre.

vlcsnap-error963.png

Radics Gigi és a "See It Through" a mezőny legerősebb balladája (tehát ha ragaszkodunk ahhoz, hogy ezt a műfajt képviseljük idén, akkor mindenképpen Gigi a legjobb választás) és nem is lehet igazán másképpen előadni, ahogyan azt Gigi tette az elődöntőben. Mivel nagyot énekel, elég csak középen állnia, a kameraképeknek kell profin megoldani a látványt, na meg olyan színpadi effektekkel kell dolgozni, amikkel még jobban megalapozható az előadás hangulata: legyen szó a színpadra zúduló nehéz ködről, amivel egyesül Gigi szétterülő fehér szoknyája vagy fehér konfettiről, ami csillámként hullik rá, nem beszélve a fénytechnikáról, ami mindezt százszor szebbé teszi. Persze, láttunk már hasonlót a versenyen, de tisztán látszik, hogy Gigi ezen a fancy hercegnős vonalon halad, ahol minden pompa, így ehhez mérten kell kidolgozni a színpadi megjelenését. Egy fehér ló hátán meg csak nem lovagolhat be, a levegőbe felrepíteni meg balett táncosokkal összeereszteni pedig már túl giccsesen hatna. (Igen, az Eurovízión is létezik ilyen.) Kérdés, hogy mennyire tartjuk erősnek ahhoz, hogy a már publikált Eurovíziós balladákat lenyomja, amikből idén eddig túlsúly mutatkozik.

vlcsnap-error411.png

A Kállay-Saunders Band és a "17" egy profin előadott korrekt popdal, András a szorgalmának és tehetségének köszönhetően egyszerűen csak az Eurovízió színpadára termett. Egyedül uralja a színpadot és épp annyira trendi meg urban, amennyire kell. Ritka alkalmak egyike, hogy a vokalisták nem rombolják, hanem építik a produkciót, nagyon rendben van az egész. Amikor először hallottam a dalt, csalódott voltam, mert hát eleve jobban szeretem az energikusabb számokat az Eurovízión, de élőben meggyőzött. András legutóbbi három versenydala más-más érzést váltott ki belőlem, a "Running", a "Who We Are" és a "17" is másféleképpen ütött, de a lényeg, hogy ütött és András mindhármat profin vitte a színpadra.

vlcsnap-error712.png

Henderson Dávid és a "White Shadows" simán az év csalódása. A dal addig szerepelt a toplistám élén, amíg Dávid színpadra nem vitte. Az elődöntőben már kapott némi vizuális segítséget a stábtól, de ekkorra már súlyos köröket vert rá a mezőny, nem tudta behozni a lemaradást. Azt is rossz volt nézni, ahogyan Benji valósággal kinyírja a dalát. Az intim "Karcok"-ból egy jellegtelen bárzene lett, minden karakterét elvesztve vele. Ez van, ha túlpörgeted magad a zsűri tanácsain. Ugyanez a Roma Soulnál: wtf, srácok?! Gergő ezzel cseszte el tavaly is: Lotfi Begi jól meghangszerelte neki a "Győz a jó"-t, majd befeküdtek a zsűrinek és a mély és misztikus beateket felcserélték karneválzenére.

Igyekszem nem személyeskedni, amikor kritikát fogalmazok meg egy előadóról, de nekem a Peet Project mindig is egy rakás kis irritáló gazdag kölyök benyomását keltette, élükön a Pély Barna borzalmas mimikájával ijesztgető frontemberrel. A The Couple is túl lett értékelve, ahogyan a Leander Kills és Kanizsa Gina. Sőt, Gina maximális pontszámot kapott a zsűritől, amit eddig csak Király Viktor és Kállay-Saunders András tudott 2014-ben. Igen, a "Fall Like Rain"-t egy szintre emelték a "Running"-gal, ami ötödik lett a koppenhágai döntőben. Magyarázat nincs.

Závodi + Berkes Olivér tökéletesen működik, de csak A Dal színpadán, a nézői 5 pont egyértelmű előjele egy sikertelen Eurovíziós szereplésnek (amire valószínűleg esélyük lesz, ha a zsűri berakja őket a legjobb négybe).

vlcsnap-error686.png

A Spoon 21 a neoncirkusszal, neonlabdákkal és neonmindennel fasza kis látványt nyújtott volna Kijevben, de helyettük a bankzenenagyhatalom Soulwave jutott tovább a döntőbe, amit végül is értek. Mivel ezt az egészet már maga az MTVA is kezdi tehetségkutatóként kezelni, aminek értelmében nagyon fontosak a hangi adottságok, a Spoon 21 érthetően leszerepelt. A frontember nem tud élőben énekelni. A Soulwave-é se nagyon, de ők legalább jobban aktivizálni tudták a rajongótáborukat. Ja, meg szegény Szabó Ádám, ez nem az ő éve volt, a zsűrinek nagyon szúrta a szemét végig, de a "Together" valahol legbelül tényleg csak egy Pioneer 2.0 volt.

A döntőbe jutott 45 ponttal Kanizsa Gina és Pápai Joci, 44 ponttal Tóth Gabi & Freddie Shuman feat. Lotfi Begi, 43 ponttal Závodi + Berkes Olivér és a Leander Kills, 42 ponttal Radics Gigi, a nézők pedig a Soulwave-et és a Kállay-Saunders Bandet szavazták tovább.

A Dal 2017 - Ki képvisel minket Kijevben? - A döntő február 18-án a Duna műsorán!

2017\02\12 Tusán Szólj hozzá!

Botrány Spanyolországban: korrupciós ügy lett az Eurovíziós dalválasztásból

És mi még azt hittük, hogy az a dráma, amikor Frenreisz Károly lekínaizza Tóth Gabit. A spanyol köztévé szombat éjjel akkorát fingott a nullás lisztbe, hogy a rajongók még a stúdióban nekimentek a zsűrinek és a győztes énekesnek, káromkodtak és ordibáltak, igazságot követelve a közönségkedvencnek. Az RTVE Objetivo Eurovisión című nemzeti döntője a spanyolok szerint egy nagy parasztvakítás volt és csak arra volt jó, hogy megteremtse annak látszatát, hogy a nézők kezében van a döntés joga, holott a köztévé házon belül már régen kiválaszthatta az idei indulót, Manuel Navarrót és a "Do It For Your Lover"-t.

Hihetetlen, ami történt, ekkora pofátlanságot nemzeti döntőn még nem láttam, a szavazókat valósággal elkussoltatták. Az elkussoltatás időrendben:

  1. A háromtagú zsűri a hatfős mezőnyből szépen lepontozza a két közönségkedvencet, Mirelát és LeKleint, két zsűritag egyenesen a legkevesebb pontszámot adja rájuk.
  2. Mindeközben el vannak ájulva Manel Navarro generikus és kaliforniáskodó szerelmes dalától, fel is pontozzák az első helyre.
  3. Mirela a harmadik, LeKlein a negyedik, a második pedig szintén egy a közönségnél népszerűtlenebb előadó, Mario Jefferson, tehát az első két helyezett nem várhat sok nézői pontot.
  4. És nem is kap. Jefferson az utolsó, Navarro pedig a harmadik a nézőknél.
  5. Döntetlen! Miután 50-50 százalékos arányban összesítik a zsűri és a nézők pontjait, Mirela és Navarro 58-58 ponttal vezeti a tabellát. Zsűrikedvenc vs. közönségkedvenc, egyértelműnek tűnik a kimenetel.
  6. De persze nem az. Mivel döntetlen a verseny - és most figyelj - a zsűri fogja eldönteni, ki képviselje Spanyolországot Kijevben.
  7. A zsűri egyik tagja tiszteletben tartja a nézők akaratát, ketten viszont kiállnak Navarro mellett és őt választják meg az ország képviselőjének.
  8. A rajongók ordibálva dühöngenek a stúdióban, beszólnak az énekesnek is, aki meg beleáll a helyzetbe és beint egy nézőnek, a másikra meg rászól, hogy kussoljon el. Tessék visszanézni, ez így, ott, akkor és azonnal megtörtént, a győzelmi hangulat meg kb. akkora volt, mint vizsgáztató tanárban a jóindulat.
  9. A győztes elénekli a versenydalát, majd gyorsan lesiet a színpadról, a stúdió nem biztonságos többé. Tudja ezt az egyik zsűritag is, akit állítólag halálosan megfenyegetnek.

Nem is az a gáz, hogy Navarro volt a zsűri kedvence, mert mindenkinek vannak személyes preferenciái, ha nekik ő tetszett, akkor rá kellett adniuk a pontjaikat. Sokkal kínosabb a sztoriban, hogy a zsűri úgy pontozta fel a srácot, hogy egyikőjük, Xavi Martinez éppen annak a rádiónak a műsorvezetőjeként ült be a zsűriszékbe, amelyik éppen igyekszik felfuttatni Navarro karrierjét és amelyiknél Martineznek saját műsora is van, amit Navarro kiadója, a Sony Music pénzel. Ez kb. olyan, mintha beültetnénk a zsűrinkbe Johnny K. Palmert és a műsor végén a saját szerzeményét pontozná fel. Igazságtalan és pofátlan részrehajlás. Persze érthető is, de ha ilyen összeköttetései vannak a versenyzőkkel, akkor a francért ültetik be a zsűribe.

De a műsor formátuma is úgy lett kitalálva, hogy még csak véletlenül se tegyen a nézők kedvére, ugyanis döntetlen esetén a zsűrinek kellett kimondania a végső győztest. Az RTVE emelt díjas telefonszámra várta a voksokat, majd a végén beintett a szavazóknak és elvette tőlük a döntési jogot, ami nemcsak maga az elv miatt illette volna meg őket, hanem azért is, mert fizetniük kellett a szavazatokért, így a nemzeti döntő nem a spanyol embereknek készült, hanem csak Navarro érdekszférájának. A spanyol köztévé igazán megspórolhatta volna a nézőknek a kellemetlen perceket, a rajongóknak a pénzt és az idegbajt, a versenyzőknek a fáradozást és a hamis reményt, magának meg ezt az olcsó gálát és egyszerűen csak kiválaszthatta volna házon belül Navarrót.

Már él egy petíció, ami arra szólítja fel a spanyol köztévét, hogy álljon el Navarro szerepeltetésétől, itt lehet aláírni.

2017\02\10 Tusán Szólj hozzá!

Videó: A Dal 2017 - EuroFaktor Top 30

Az Eurovíziós közösség számos tagja összeállít ehhez hasonló videót nemzeti dalválogatók mezőnyeiből és ezt a példás rajongói magatartást én is követem, amióta csak létezik A Dal. Nálam ez a gyakorlat eddig úgy nézett ki, hogy csináltam egy "before event" top 30-as videót, mielőtt elindult volna a műsor, majd összeraktam egy "after event" videót a döntő után. Idén ezek elmaradtak, az év elején technikai okok miatt (befüstölt az akkori laptopom) a before videóról kellett letennem, az after videót pedig szintén elvetettem és helyette most tettem közzé A Dal toplistámat. Ennek annyi az oka, hogy most, a döntő előtt még sokkal aktuálisabb kedvencekről beszélni, megtudhatjátok, hogy tőlem kire mennek majd a szavazatok, meg amúgy is, minek várnék még másfél hetet, ha a döntő előtt már régen felállt a sorrend a fejemben.

2017\02\08 Tusán Szólj hozzá!

Infografika: Ki jut tovább A Dal 2017 döntőjébe? + tippelgetés

Két infografikán is ábrázolom a három válogató eredményeit, hogy kicsit jobban rálássunk a versenyzők továbbjutási esélyeire. Az első grafika a zsűri és a nézők pontjait mutatja meg összesen, amiből kiderül, hogy az élmezőnyt Radics Gigi nyitja és a Leander Kills, a Peet Project és a Roma Soul zárja holtversenyben. Itt a meccs nagyon szoros, a Kállay-Saunders Band és Kanizsa Gina csak egy ponttal vannak lemaradva Gigitől, őket pedig szintén egy pont lemaradással követi a hatalmas nemzetközi rajongói figyelmet élvező Pápai Joci és Tóth Gabi.

dalinf4.png

A következő infografikán viszont jól látszik, hogy a nézők mennyire másképp látják a produkciókat. Miközben a zsűri váratlanul lepontozta Szabó Ádámot, a nézőktől ő kapta a legtöbb pontot, ugyanis rajta kívül senki mást nem értékeltünk 8 ponttal. Ez eléggé egyértelműen Frenreiszék tudtára adta, hogy a munkájuk haszontalan (a szakmai zsűri létjogosultságát egyébként sokan megkérdőjelezik az Eurovízión is, mert folyamatos a korrupció és a nézők szórakozásának akadályozása). A Soulwave problémája is Ádáméhoz hasonló volt: a zsűri leszavazta őket, de a nézőktől 7 pontot kaptak, az adás végén pedig számíthattak is rájuk és továbbmentek az elődöntőbe. De néhány kiesőről is meg kell emlékeznünk, akik elnyerhetnék az idei Farkas-Jenser-díjat "A legalulértékeltebb produkció" kategóriában: Pál Benjámintól és Mujahid Zoltántól idő előtt kellett búcsút vennünk, mert a zsűri elbuktatta őket, míg mi 7-7 pontot osztottunk ki nekik. Ez ugyanannyi volt, amennyit Gigi vagy Gabi kapott tőlünk.

dalinf5.png

Sokan viszont inkább a zsűrinek tetszettek, mint a közönségnek. A két házicukira, Kanizsa Ginára és Závodiékra például egyértelműen nemet mondtunk azzal az 5 ponttal, tehát a zsűri hiába küldené őket tovább a döntőbe és tenné be őket a végső négyesbe, teljesen esélytelenek lennének. A Leander Kills, a Peet Project és a Roma Soul is inkább Carameléknek tetszett, mi egy közepes hatost dobtunk rájuk. Noha Gigi 7 pontot kapott, ami jó, de mégsem tükrözi egészen a zsűri értékelését. Tóth Gabiék és Kállay-ék 7 pontja viszont teljesen korrekt eredmény, igaz, az elődöntőben rá kell húzniuk egy nyolcasra, hogy biztosan továbbjussanak a döntőbe, mert valamiért úgy érzem, hogy a zsűri szemét kicsit szúrják.

Pusztán a statisztikai adatokból kiindulva a tippem a következő:

Első elődöntő továbbjutói: Kanizsa Gina, Pápai Joci, Radics Gigi + Soulwave a nézői szavazatokkal (de a Spoon 21 megszorongatja majd őket, talán több voksot is kapnak)

Második elődöntő továbbjutói: Tóth Gabi, Závodi és Berkes Olivér, Kállay-Saunders Band + Szabó Ádám a nézői szavazatokkal

2017\02\08 Tusán Szólj hozzá!

Hihetetlen, de jó volt a harmadik válogató

Fedor Kyra "Got To Be A Day"

Kyra nagy meglepetés volt. Lelkes és energikus volt, denevérekkel táncolt és nagyot énekelt.

Zävodi + Berkes Olivér "#háttérzaj"

Mivel Olivér a "Seven Seas"-szel tavaly hatalmasat égett, nem tudtam elképzelni, hogyan tudná idén jól előadni a dalát, de sikerült neki. Nemcsak a lángoló zongorával felturbózott színpadkép, hanem az éneke is a helyén volt, ami tényleg meglepő a tavalyi teljesítménye után, bár az a 41 pont kissé túlzás volt.

Tóth Gabi & Freddie Shuman feat. Lotfi Begi "Hosszú idők"

A legnagyobb élményt Tóth Gabi és a "Hosszú idők" adta, ami akármennyire is megosztó, nagyon újszerű, egyedi és különleges is egyben. Gabi egyik nagy erőssége, hogy ösztönös előadó, az érzelmeit akadályok nélkül közvetíti. Emiatt a kisugárzása is erős kölcsönhatásban van a dallal, a lebilincselő előadásmód, a szó legjobb értelmében vett szokatlan táncmozdulatok pedig csak növelik a színvonalat és ez már csak jobb lesz. A dal műfaját tekintve magyar elektronikus etnopop, így egy még nem tapasztalt élményt adna a nemzetközi közönségnek is.

Sapszon Orsi "Hunyd le szemed"

Soulwave "Kalandor"

Féltem attól, hogy belefinganak a nullás lisztembe, mivel a kezdetektől fogva hatalmas közönség-favoritok, s ha emiatt lenyomták volna Radics Gigit, Pápai Jocit vagy Tóth Gabit, akkor az este legkellemetlenebb percét okozták volna nekem. Ehelyett maga az előadásuk volt kellemetlen, visszás és nyögve nyelős. A "Kalandor" klipjének hangulatát vártam vissza a színpadra, de helyette egy nagyon izguló és erőtlen énekest kaptam. Egyébként az izgulást mindig felrójuk azoknak, akik izgulnak, pedig egy teljesen természetes emberi dolog, mégis, A Dalban nem nagyon engedheti meg magának az ember. Teljes egészében kompromittálhatja az előadást vele, holott csak ott és csak akkor lehet bizonyítani, a következő héten talán már nem lesz rá lehetőség.

The Couple "Vége van"

A The Couple szerint ez egy energizáló dal. Ezek szerint ami valakinek energizáló, az mást érfelvágásra ösztönöz.

Muri Enikő "Jericho"

Pál Benjámin "Father's Eyes"

Jó dal, de tudtam, hogy nem tudja majd előadni.

Radics Gigi "See It Through"

Azt hozta, amit elvártunk tőle, se többet, se kevesebbet.

Pápai Joci "Origo"

Egzotikum, szenvedély, dráma.

2017\01\31 Tusán Szólj hozzá!

A második válogató dalai sem voltak szórakoztatóbbak

Peet Project "Kill Your Monster"

Élőben sokkal jobban átjött a dal, de a Pély Barna mimikájú énekest sajnos nem lehet egykönnyen kiverni a fejből.

Tóth Andi "I've Got A Fire"

Andi be akarta bizonyítani, hogy mekkora rocker és igaza is van: semmi sem ordít rockot hangosabban, mint egy pasztellrózsákkal díszített fehér ruha és csillámokkal megszórt halvány lilára sminkelt szempár. 

AnnaElza feat. Kása Juli "Jártam"

Az egész nagyon ígéretesen kezdődött. A látvány, Juli tánca és a zene magával ragadott és látszott, hogy precízen megtervezték az egészet. Kár, hogy Juli hangban már nem volt olyan erős.

Chase "Dust In The Wind"

Balett-táncos számláló: 1

Mrs. Columbo "Frozen King"

Nagyon jól áll nekik a stílusváltás, bár vártam, hogy Dorina lelökje magáról azt a szatyrot és legyen valami big reveal.

Kállay-Saunders Band "17"

Kállay-Saunders András a kedvenc Eurovíziós figurám, a bandájával egyértelműen készen áll az Eurovízióra. Ritka pillanatok egyike, hogy a vokalisták nem rombolták, hanem építették a produkciót, teljesen összhangban voltak Andrással, sőt, még Frenreisz Károly sem mondott hülyeségeket, ami jó dolog, bár biztos okozott némi kozmikus zavart a csillagok állásában.

Mujahid Zoltán "On My Own"

Legigazságtalanabb leszavazás. Nemcsak a mozgó zongorával, de a hangjával is leradírozta a mezőny felét.

Peter Kovary & The Royal Rebels "It's A Riot"

Kanizsa Gina "Fall Like Rain"

Amellett, hogy egy hatalmas "Kiss Like A Rose" koppintás, még rohadtul túlértékelt is. Balett-táncos számláló: 2

Szabó Ádám "Together"

Ugyanazt a hangulatot teremti meg, mint a "Pioneer", ettől függetlenül nagyon alulértékelte a zsűri. Balett-táncos számláló: 3

2017\01\27 Tusán Szólj hozzá!

A Dal 2017 - Ki jut tovább a második válogatóról?

Folyamatosan próbáljuk megsaccolni, hogy vajon ki jut tovább a középdöntőbe és alig van valaki, aki mind a hat győztest sikeresen megtippeli. Most mégis megpróbálom. (Félkövérrel a továbbjutók.)

Ahogyan szeretném:

  • AnnaElza feat. Kása Juli "Jártam"
  • Kállay-Saunders Band "17"
  • Mrs. Columbo "Frozen King"
  • Mujahid Zoltán "On My Own"
  • Szabó Ádám "Together"
  • Peter Kovary & The Royal Rebels "It's A Riot"
  • Chase "Dust In The Wind"
  • Tóth Andi "I've Got A Fire"
  • Kanizsa Gina "Fall Like Rain"
  • Peet Project "Kill Your Monster"

Ahogyan valószínűleg lesz:

  • Chase "Dust In The Wind"
  • Kállay-Saunders Band "17"
  • Mrs. Columbo "Frozen King"
  • Mujahid Zoltán "On My Own"
  • Szabó Ádám "Together"
  • Tóth Andi "I've Got A Fire"
  • AnnaElza feat. Kása Juli "Jártam"
  • Kanizsa Gina "Fall Like Rain"
  • Peet Project "Kill Your Monster"
  • Peter Kovary & The Royal Rebels "It's A Riot"

A Dal 2017 - Ki képviseli Magyarországot Kijevben? - A második válogató szombaton a Duna műsorán!