EuroFaktor

2018\06\17 Tusán Szólj hozzá!

VIDEÓ - EuroFriends, azaz Magyarország barátai az Eurovízión

2018\05\27 Tusán Szólj hozzá!

Az idei magyar pontok az Eurovízión - Egyszerűen csak imádtuk Dániát

A döntőbe jutás tizedik helyéért elég éles harc folyt Magyarország, Románia és Lettország között. Az AWS 111 ponttal kvalifikált is, viszont a románok csak négy, a lettek pedig öt ponttal maradtak le úgy, hogy őket 2 ponttal támogattuk meg, Romániát pedig egyenesen 12-vel, így a továbbjutásuk egyáltalán nem rajtunk múlt. Egyébként a zsűrivoksunk elég unalmas lett, Hollandia és Ausztrália valamiért a toppon végzett és az enervált grúz férfi együttes is kapott egy pontot. A televoting már sokkal érdekesebb, ugyanakkor egyáltalán nem meglepő eredményt hozott ki: a dán vikingek taroltak, második helyre behúztuk a töményen ízléstelen moldávokat, nyolcadikként pedig az az Alexander Rybak végzett, aki 2009-ben megszerezte a magyar 12 pontot a norvégoknak. Fogalmam nincs, mi tetszett ennyire nekünk Hollandián idén, de a zsűri és nézői szavazáson is szerzett pontokat csakúgy, mint Ausztrália, Dánia, Szerbia, Norvégia és Lengyelország.

A döntőre a zsűri véleménye megváltozott egyes dalokról, Dániát például kihozták győztesnek, míg az elődöntőn csak 5 pontot adtak rá. Egyetlen közönségkedvencnek - Izrelnek - engedtek csak teret, de rajta kívül kapott még pontot az osztrák Cesar Sampson is, aki ugye megnyerte az idei Eurovízió zsűrivoksát. A nézőknek is tetszett Sampson, de a zsűrivel együtt Norvégiának, Hollandiának és Izraelnek is adtak pontokat. Csehországot 8, a későbbi győztes Izraelt 10, Dániát pedig a zsűrivel együtt 12 ponttal díjaztuk. Én először véletlenül leadtam egy voksot Írországra, majd egy nagy sikoly és vinnyogás közepette gyorsan nyomtam a szavazatokat Ciprusra, akik összesen 7 pontot kaptak tőlünk.

2018\05\20 Tusán Szólj hozzá!

Mi lesz ezután Portugáliával?

Portugália óriásit hasalt Claudia Pascoal dalával, az "O jardim"-mal, ami a döntőben az utolsó helyen végzett. Az Amar pelos dois-utóízű számmal a sobralista-vonalat akarták továbbvinni, vagyis az "egyszerű a nagyszerű"-elvet követve az érzelmekre szerettek volna hatni. Nem sikerült. Mivel a portugálok a tavalyi győzelmük után elég nyíltan elkötelezték magukat Salvador Sobral győztes szavai mellett, miszerint "a zene nem tűzijáték, hanem érzelem", most megehetik, amit főztek. Mivel Pascoal utolsó helyezése elég egyértelműen bizonyítja, hogy ezt a műfajt nem fogják évről-évre bekajáltatni a nézőkkel csak azért, mert egyszer sikerült, vajon mernek-e majd populárisabb dalt küldeni a versenyre a jövőben? Ha igen, akkor mindenképpen szembeköpik majd magukat vele, mert ugyan semmi gond nem lesz a választással, de mi emlékezni fogunk rá, hogy a populáris zenéről kissé máshogy gondolkodtak még nem is olyan rég.

Portugáliáé az egyik legkárosabb győzelem volt az Eurovízió történetében. Salvador Sobral súlyosan és teljesen feleslegesen egymásnak eresztette a rajongókat, megosztotta őket és hangot adott azoknak, akik a huszonegyedik században még mindig visszasírják a már a nyolcvanas években is ciki karmester vezette zenekart, illetve nem hagyják, hogy a verseny demokratikus értékei érvényesüljenek, azaz mindenki olyan dallal induljon, amilyennel akar. Aztán a nézők majd úgyis döntenek, melyik a jobb.

Szerencsénk, hogy Netta győzelmével a Sobral által okozott sebeket egy kicsit sikerült enyhíteni.

2018\05\17 Tusán 54 komment

Egyre több ország bojkottálná az izraeli Eurovíziót

Nem fogadta jól az európai politika, hogy 2019-ben Izraelben tartják az Eurovíziós Dalversenyt. Netta és a "Toy" győzelme az Eurovízió történelmében harmadjára viheti Jeruzsálembe a versenyt, aminek ötletétől egyre több országban bojkottra szólítják fel az adott köztévét.

Izlandon petíciót indítottak a részvétel visszavonására, amit már 23 ezer állampolgár írt alá. A lavinát egy ismert énekes, Dadi Freyr Pétursson indította el, aki azt írta Twitterén, hogy soha többé nem indulna a versenyen. Szerinte lehetetlen volna élvezni az Eurovíziót Izraelben, miközben az ország kormánya és hadserege borzalmas ellencsapásokat mér a palesztinokra. Miután az énekes kiakadt és vele együtt több ezer rajongó aláírta a petíciót, az izlandi köztévé bejelentette, hogy hamarosan összeülnek és eldöntik, mennek-e vagy maradnak. Legutóbb 1999-ben tartották a versenyt Jeruzsálemben, akkor Izlandnak semmi gondja nem volt az izraeli-palesztin háborúval.

Írországnak is hasonló problémái vannak az izraeli rendezéssel. Mícheál Mac Donncha dublini polgármester szólalt fel először az ügyben, a visszalépésre buzdította a köztévét. A politikust korábban kitiltották Izraelből, mert nyíltan támogatja a BDS mozgalmat (Boycott, Divestment and Sanctions Movement), ami egy elég komoly, általános izraeli bojkottot célzó nemzetközi kezdeményezés. A mozgalmat éltette és bojkottra szólított fel több ír republikánus politikus, illetve az 1994-es Eurovízió egyik győztese, Charlie McGettigan is. Írország az 1979-es és az 1999-es jeruzsálemi dalversenyen is részt vett.

Svédországban az euroszkeptikus Baloldali Párt verte fel az állóvizet: "Teljesen indokolatlan, hogy Izrael egy ilyen gigantikus zenei eseményt megrendezzen, amíg foglalják mások területét. Azt akarjuk, hogy emberi jogok alapján kizárják Izraelt az Eurovízióról. Nem táncolhatunk tovább, amíg folytatódik a palesztin emberek meghurcoltatása. Bojkottálni Izraelt, most! - nyilatkozták. Svédország is részt vett mindkét korábbi izraeli versenyen.

Az Egyesült Királyságban a "We Support Jeremy Corbyn" nevű politikai csoport szólította fel a BBC-t az Eurovíziós bojkottra, a liberáldemokraták pedig arra figyelmeztettek, hogy a részvétel egyet jelentene "az emberi jogok könyörtelen sárba tiprásával". Csak úgy, mint Írország és Svédország, az Egyesült Királyság is részt vett az eddigi izraeli versenyeken.

De akkor most a több ezer ártatlan, aki életét veszti a palesztinok és az izraeliek közötti háborúban, csak akkor szúr szemet, ha éppen Izrael rendezi az Eurovíziót?

(Forrás: vmalmö.se, eurovoix.com)

2018\05\13 Tusán 4 komment

Bárki bármikor felrohanhat az Eurovízió színpadára

Mindaddig, amíg az Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége nem ül össze és nem dolgoz ki egy átláthatóbb és szigorúbban szabályzott biztonsági tervet az Eurovízió zavartalan lebonyolítására, addig minden évben megismétlődhet a tegnapi incidens. Az Egyesült Királyságot képviselő SuRie előadása közben egy londoni politikai aktivista felrohant a színpadra, kivette az énekesnő kezéből a mikrofont és azt ordibálta, hogy "Nazis of the UK media, we demand freedom", magyarul "Brit média nácijai, szabadságot követelünk". A biztonságiaknak sikerült eltávolítaniuk az idiótát, aki egyébként megmutatta, mennyire nem lehet radikális aktivizmussal elérni semmit, mert az inkább nevetséges, mint effektív (lásd a Greenpeace vagy a Peta faszkodásait). SuRie láthatóan megijedt, nekem például már csak brit állampolgárként is biztos az lett volna az első gondolatom, hogy oké, én most itt meghalok, de az aktivista leszerelése után még nagyobb erővel és szenvedéllyel folytatta tovább a dalát, így sokan álruhás áldásként értelmezték a történteket. Az EBU felajánlotta SuRie-nak, hogy énekelje el még egyszer a dalát, de ő ezt visszautasította.

Mindenesetre a biztonságiak egyértelműen nem végezték megfelelően a munkájukat. Az lett volna a feladatuk, hogy biztosítsák a fellépők testi épségét és a műsor békés lebonyolítását, ha pedig nem tudják megelőzni az ilyen helyzeteket, akkor az egész olyan, mintha az EBU nem is költött volna rájuk, így ott sem lennének. Hogy történhetett ez meg? Ha egy egyszerű balfasz meg tudja zavarni a műsort, akkor miért ne tudná egy terrorista is, aki nyilván profinak számít a rendbontásban. Ez az aktivista simán lehetett volna akár egy pszichopata is fegyverrel a kezében. A párizsi Bataclanban és Ariana Grande manchesteri koncertjén történt terrorcselekmény nem volt elég ahhoz, hogy a világ legnagyobb zenei műsorának, ami kb. 15 ezer embert vonz a helyszínre és további 200 milliót a képernyő elé, szigorítsák a biztonsági előírásait? Azon persze elnevetgélhetünk, hogy nem lehet bevásárlókocsit meg létrát bevinni az arénába, de úgy tűnik, hogy az a szánalmas kis lista tényleg tükrözi azt a komolytalanságot, amivel a verseny biztonságát kezelték a szervezők.

A helyzetet tovább rontja, hogy korábban is történt hasonló eset. 2010-ben Spanyolország előadása közben rohant fel egy barom a színpadra, 2017-ben pedig Jamala mellett villantott segget valaki. Az ilyen helyzeteket meg lehet előzni, csak hozzáértő biztonsági szolgálatot kell alkalmazni.

2018\05\13 Tusán 2 komment

Magyarország 21. lett az idei Eurovízión

Az elődöntőhöz hasonlóan a döntőben is a nézők segítették több ponthoz az AWS-t: míg a nemzetközi zsűritől csak 28 pontot kaptak, ami csak a 22. helyre lett volna elég, igaz, nem sokat, de a nézők 65 pontjával eggyel jobb helyezést értek el, így 93 ponttal a huszonegyedikek lettek.

euroaws3.png

Érdekesség, hogy a döntőben inkább az első elődöntő országai adtak pontokat: a zsűriszavazáson konkrétan csak és kizárólag az első elődöntő résztvevőitől kaptunk pontokat, Azerbajdzsántól máris 8-at. A televotingon Finnország helyreállította a metálbecsületet és Szerbia, illetve Románia után ők adták a legtöbb pontot nekünk. 

A rajongók a 19., a fogadóirodák a 17., én meg a 14-16. helyre vártam az AWS-t a döntőben, így mindenképpen kisebb csalódás a 21. helyezés. Persze nem akkora, mint Wolf Kati esetében, hiszen az AWS-sel olyasmit vállaltunk be, amit általában nem szoktak: hörgős metált, anyanyelven. Ezért marad Magyarország 2018-as szereplése még egy jó ideig emlékezetes és egyébként is a leglátványosabb magyar produkció volt, amit valaha is láthattunk az Eurovízió színpadán. Gratula, srácok, fasza meló volt.

2018\05\13 Tusán Szólj hozzá!

Ha a zsűrin múlik, az AWS nem jut tovább a döntőbe

Nehéz elhinni, hogy egy olyan, relatíve gyenge elődöntőben, mint amilyen a csütörtöki volt, az AWS csak tizedikként tudott továbbjutni, de ha közelebbről megnézzük az eredményeket, láthatjuk, hogy nem a nézőkön múlt.

eurotovabb20184.png

A második elődöntő zsűripontjai tökéletesen megmutatják, hogy miért nevetséges a szakmai zsűri bevonása a szavazásba. Egyrészt nem szakmaiak: mivel a zene nem tudomány, hanem művészet, így nincs is szabályzat, ami alapján szólnia kéne. Innentől kezdve a zenét hozzáértő, "szakmai" füllel hallgató zsűriről beszélni ostobaság. Ők is csak emberek különböző zenei ízléssel, így történhetett meg az, hogy a szerintem a tömény ízléstelen Moldovát továbbjuttatták volna Magyarország helyett. Alig van valaki, aki Málta vagy Lettország előadására emlékezne, mégis őket részesítették előnyben Dánia és Szerbia karakteres produkcióival szemben. Azzal is lehetne vitatkozni, hogy ha a zsűri azért van ott, hogy ellensúlyozza a közízlést a szakmaival, akkor miért pontozták fel és hozták ki saját győztesüknek Svédországot, akik a mezőny egyik legrádióbarátabb dalával indultak. Szakmai zsűriről beszélni tehát nevetséges.

A nézőknek viszont rengeteget köszönhetünk, az AWS ötödikként végzett a televotingon. A közönség egy ország híján megkapta, amit akart: a zsűri elbuktatta Lengyelországot, helyette a szegény ember Lenny Krawitzét indító Hollandia jutott tovább a döntőbe.

euroaws2.png

Az elődöntőben az AWS Lengyelországnak tetszett legjobban, a zsűritől 6, a közönségtől pedig 10 pontot kaptunk. Romániában és Oroszországban is kapott pontot mindkét oldalról a zenekar, viszont kijelenthetjük, hogy a nemzetközi zsűri egyáltalán nem szerette az AWS-t, húsz országból csak hat zsűrije adott nekik pontot. Nem úgy, mint a közönség. Szerbiától megkaptuk a maximális 12 pontot, Hollandia, San Marino és Németország pedig 8 pontot adott. Kissé meglepő, hogy a metálzabáló skandináv országok egy-egy ponttal értékelték az AWS-t, Dánia pedig eggyel sem. A dánokon kívül még Franciaország, Málta és Lettország nem támogatta egyáltalán a továbbjutásunkat.

2018\05\13 Tusán Szólj hozzá!

Izrael megnyerte a 2018-as Eurovíziós Dalversenyt

Netta és a "Toy" 529 ponttal végzett az első helyen Lisszabonban. A zsűriszavazásnál fej-fej mellett haladt Ausztriával, Svédországgal és Ciprussal, amit az osztrák Cesar Sampson meg is nyert, aztán a nézők fordítottak és a két legtöbb közönségszavazatot kapó Ciprus és Izrael közül utóbbit hozták ki győztesként. Jövőre Jeruzsálembe utazunk, a döntőről és az idei versenyről holnap írok. Addig is íme Izrael legújabb dívája és a nyár slágere:

2018\05\12 Tusán Szólj hozzá!

A fogadók szerint Ciprus nyer

Íme az Oddschecker-en elérhető fogadási toplista a döntő előtt másfél órával:

  1. Ciprus
  2. Izrael
  3. Írország
  4. Franciaország
  5. Litvánia
  6. Svédország
  7. Olaszország
  8. Észtország
  9. Németország
  10. Norvégia
  11. Csehország
  12. Finnország
  13. Bulgária
  14. Moldova
  15. Ausztrália
  16. Dánia
  17. Magyarország
  18. Ausztria
  19. Hollandia
  20. Ukrajna
  21. Spanyolország
  22. Portugália
  23. Egyesült Királyság
  24. Albánia
  25. Szerbia
  26. Szlovénia

Ha Ciprus tényleg megnyeri, akkor ez lesz a szigetország első Eurovíziós győzelme.