Az elmúlt 10 év Eurovíziós mezőnyei rangsorolva

Tavaly még engem is meglepett az Eurovíziós Dalverseny iszonyat erős zenei minősége, idén viszont levitt az életről is. Rangsoroltam az elmúlt tíz év Eurovízióinak zenei felhozatalát.

10. Kijev 2017

Teljesen inspirálatlan maradtam az idei verseny után, ezért sem született sok írás róla eddig. Az idei mezőny hatalmas csalódás volt, tele jellegtelen, felejthető, semmitmondó, üres versenydalokkal. De most komolyan, mi a szar volt ez? A mezőny silányságáról mindent elmondott az, hogy a személyiség-hasadásos horvát operapop 13., a román jódlipokol 7., a moldáv olcsódiszkó pedig 3. helyezett tudott lenni egy olyan versenyen, ahol korábban olyan, tényleges szórakoztatói értékkel rendelkező énekesek értek el hasonló eredményt, mint Dami Im, Sergey Lazarev vagy Iveta Mukuchyan. 2017 az elmúlt tíz év leggyengébb mezőnye, s még maga a győztes sem ment rajta kicsit sem. Mindenesetre Pápai Joci az "Origo"-val mindent megtett azért, hogy felhúzza a zenei színvonalat, a legeredetibb dallal érkezett.

9. Oslo 2010

Egy gyenge mezőny egyik ismérve az, amikor még a svédeknek sem sikerül továbbjutniuk a döntőbe. 2010-ben nem kaptunk igazi popslágereket, de lagymatag, felejthető dalokat annál inkább, s még a legjobban teljesítő számok (például a török "We Could Be The Same" vagy a dán "In A Moment Like This") sem váltak ikonikussá. Volt viszont szerb bohóckodás egy szétbotoxolt, hallgathatatlan énekessel, egy nagymamák lelkét melengető belga gitáros, bosnyák műkeménykedés és semmitmondó balladaáradat.

8. Belgrád 2008

Igen, ez volt az év, amikor egy tépett plüsspulyka is fellépett az Eurovízión, de bármennyire is hihetetlen, a mezőnyt nem ő tette erőssé, hiszen kiesett az elődöntőben. Ekkor mutatkozott be Azerbajdzsán, akik egy angyallal és egy ördöggel énekeltették el azt a teátrális poprock dalt, amire Magyarország egyből meg is adta a 12 pontot. A 2008-as idény csak három ikonikus Eurovíziós dalt szült a győztes mellett: ekkoriban még működött a jó csaj + görög zene kombó, így Kalomira dala, a "Secret Combination" nagyot ment a versenyen és akkor tényleg betonkemény indulónak számított. Csakúgy, mint az ukrán "Shady Lady" vagy az örmény "Qélé, Qélé". Balladában Szerbia, Portugália és Izrael voltak igazán erősek, de a középmezőnyból is akadtak fogyasztható dalok.

7. Bécs 2015

A 2015-ös egy minden különösebb extravaganciától mentes évad volt, mégis születtek rekordok. Polina Gagarina és a "A Million Voices" a verseny történelmének abszolút power balladjává vált a maga 303 pontjával, illetve ekkor léptek fel először az ausztrálok is, akik hozták a tőlük elvárt zenei minőséget. Mans Zelmerlöw és a "Heroes" nyerte a versenyt (ritka pillanatok egyike, amikor tényleg a legjobb dal nyert), de több ország is színpadra vitt felejthetetlen, innovatív számokat, mint például a belga "Rhythm Inside"-ot, a lett "Love Injected"-et vagy a talán valaha hallott leggyönyörűbb Eurovíziós duettet, az észt "Goodybe To Yesterday"-t.

6. Malmö 2013

2013-at az anyanyelvi dalok mentették meg: a varázslatos izlandi folkballada, a montenegrói asztronauta rap, a görög ska, a kriminálisan alulértékelt héber nagyív vagy éppen ByeAlex "Kedvesem"-je. A norvég "I Feed You My Love" a verseny történelmének legjobb elektropopja a mai napig, a dánok pedig kioktatták az íreket, hogyan is kell a pánsíppal bánni és megnyerni vele az egészet.

5. Koppenhága 2014

Mi magyarok annyira még sohasem járultunk hozzá az Eurovízió zenei minőségének fenntartásához, mint 2014-ben, amikor Kállay-Saunders András a mezőny egyik legerősebb dalával, a "Running"-gal képviselt minket. Az örmény "Not Alone" is a dubstephez nyúlt vissza hangszerelésében, de két dudás tökéletesen megfért egy csárdában. Na és ki ne emlékezne a vajat köpülő, bögyös lengyelek etnopopjára, a görögök fesztiválhimnuszára, az olasz poprockra, az izraeli adrenalin-pörgetésre vagy Ausztria hercegnőjére, Conchita Wurstra, aki egy tök jó James Bond-betétdallal megnyerte a versenyt.

4. Baku 2012

A svéd popzene legnagyobb győzelmének éve. A "Euphoria" minden idők második legnépszerűbb győztes dala volt (az első a 2009-es "Fairytale" Alexander Rybaktól), teljesen megérdemelten, de az eurodance kategóriában nagyot ment a norvég "Stay" és a ciprusi "La La Love" is. 2012-ben nagyon szép etnoballadákat is hallhattunk, kezdve az azeri "When The Music Dies"-tól a spanyol "Quedate conmigo"-n keresztül a szerb "Nije ljubav stvar"-ig, míg az albán "Suus" kirobbanó és újszerű énekével megalkotta saját kategóriáját, amit azóta is egymaga képvisel, a nyomába sem érnek. Ekkor lépett fel az orosz asszonykórus, a Buranovskiye Babushki is a "Party For Everybody" című számmal, ami azóta is a legnagyobb guilty pleasure.

3. Düsseldorf 2011

A győztes azeri dal egyáltalán nem tükrözte azt, hogy milyen erős mezőny is volt a düsseldorfi, sőt, a döntős top 10-nek is csak a második fele adta vissza azt a görög tesztoszteron-bomba "Watch My Dance"-szel, az életükben ez egyszer tényleg elismerést érdemlő Jedward "Lipstick"-jével, a grúz nu metal "One More Day"-jel vagy a korábbi német győztes visszatérő dalával, a "Taken By A Stranger"-rel. A bulifaktort egyértelműen a svéd Eric Saade és a mi Wolf Katink hozta, de Svájc és Szlovénia is remekelt.

2. Stockholm 2016

A 2016-os mezőny minden, amilyennek ma egy Eurovíziós mezőnynek lennie kellene. Kevés ballada, sok uptempo popsláger, modern hangszerelés, egyedi szerzemények. Iveta Mukuchyan "LoveWave"-je és Agnete "Icebreaker"-je a verseny történelmének néhány leginnovatívabb versenydala volt. A legtöbb ország ki tudta hozni dalának műfajából a legjobbat: a hollandok country poppal, a ciprusiak poprockkal, a grúzok indie rockkal, az osztrákok slágerrel, a belgák funkkal, a franciák és az oroszok erősen piacképes popdalokkal, az ukránok pedig katarktikus etnoballadával érkeztek. Zeneileg ennyire sokszínű mezőnnyel talán még nem is találkozhattunk 2016 előtt.

1. Moszkva 2009

A stockholmi és a moszkvai mezőny közül egy ideig nem tudtam eldönteni, hogy melyik legyen az első, de aztán eszembe jutott az ukrán gladiátorok dominája és abszolút kedvencem, Svetlana Loboda és a felejthetetlen "Be My Valentine", így az első helyezett többé nem lehetett kérdés. A 2009-es egy kvintesszenciális Eurovízió volt. Az Arash közreműködésével szerzett azeri világsláger, a verseny történelmének legerősebb török etnopopja, a tekintélyt parancsoló, gyönyörű bosnyák rockballada és a németek swingpartija csak néhány a sok Eurovíziós kontextusban tökéletes versenydalból, amik Moszkvában felvonultak.