Megválogatjuk, kiért nézzük, de még mindig népszerű az Eurovízió

A sporteseményeken kívül még az Eurovíziós Dalverseny az a műsor, ami annyi nézőt képes a köztévéhez vonzani, mint egy Sztárban sztár vagy egy X-Faktor a kereskedelmi csatornákhoz, szóval megéri benevezni rá és közvetíteni. Az alábbi grafikákon ábrázoltam a verseny döntőinek nézettségét 2011 és 2016 között (a lila a 18-49-es célcsoportot, a zöld a teljes lakosságot jelöli):

untitled-7.png

Ahogyan azt láthatjátok, az Eurovízió népszerűsége nagyon ingadozó. 2011-ben a kétmillió néző felett teljesítő X-Faktor premierévadának egyik közönség-kedvence, Wolf Kati indult a versenyen, amit óriási hype előzött meg. A köztévé házon belül választotta ki az akkor sikervárományosnak hitt "What About My Dreams" című dalt, majd az RTL Klubbal közösen vállalták Kati szerepeltetését (még a Csillag Születik adása alatt is élőben kapcsolták az M1-et). Meg is lett az egymillió néző, ami az éppen tévézők 30,2%-át jelentette, célcsoportban pedig 32,1%-át.

untitled-6.png

A hatalmas érdeklődés hatására megszületett egy Eurovíziós hazai előválogató műsorfolyam ötlete, ez lett A Dal, amit 2012-ben indítottak. Az első évad győzteseként a Compact Disco mehetett Bakuba, de ez már nem sok nézőt érdekelt. Persze, köztévés viszonylatban még a 18,3%-os share is kiemelkedőnek számít, de az előző évhez képest csaknem feleannyi nézőt érdekelt az első nemzeti válogató győzteseinek szereplése.

Aztán 2013-ban megint rátaláltak a műsorra, valószínűleg ByeAlex botrányos indítása miatt. Azóta is a malmői verseny nézettsége a legszebb, az éppen tévézők 31,4%-a, azaz 1 133 000 néző követte. 2014-ben Kállay-Saunders András sem hozott sokkal rosszabb számokat, ekkor is majdnem sikerült átlépni az egymilliós határt.

Nem meglepő, hogy az újabb zuhanás Boggie színtelen-szagtalan szereplésénél kezdődött, aki kicsivel több nézőt tudott a tévé elé ültetni, mint a Compact Disco, de a vonzereje messze elmaradt Andrásétól. Idén Freddie is hasonló számokat hozott, bár valamivel jobb közönségaránnyal.

A legnézettebb döntők:

  1. 2013 Malmö (ByeAlex) - 1 133 000 néző / 32,6%
  2. 2011 Düsseldorf (Wolf Kati) - 1 048 600 néző / 30,2%*
  3. 2014 Koppenhága (Kállay-Saunders András) - 917 800 néző / 27,4%
  4. 2016 Stockholm (Freddie) - 655 000 néző / 21,5%
  5. 2015 Bécs (Boggie) - 615 000 néző / 19,3%
  6. 2012 Baku (Compact Disco) - 601 000 néző / 18,3%

*a döntő népszerűbb volt a célcsoportban, mint a teljes lakosságban

Az ingadozás egyértelműen megmutatja, hogy például a svédekkel vagy a németekkel ellentétben a magyarok popkultúrájába még nem épült be az Eurovízió. A magyarok jobban szeretik megválogatni, hogy kinek a versengését követik figyelemmel: minél nagyobb a hírverés vagy minél tehetségesebb és érdekesebb előadó megy ki, annál többen nézik az aktuális versenyt.