Óriási a sokk, Lvivben már biztosan nem lesz Eurovízió

Nem is Eurovízió lenne az Eurovízió, ha nem állítaná fejre a rajongókat folyamatosan, mint ahogyan most is tette. Az ukrán köztévé húzott egy váratlant és a hat pályázó város - Lviv, Herszon, Harkiv, Kijev, Odessza és Dnipro - közül utóbbi hármat juttatta tovább a második fordulóba, kiejtve a sikervárományosnak tartott Lvivet, az ukrán és nemzetközi rajongók legnagyobb kedvencét. A város vezetett minden egyes szavazást és az általános közvélemény is végig mellette állt. Úgy fel lett nyalva, mint Wolf Kati annak idején, hogy aztán élesben elvérezzen, látszólag a semmin. Az ukrán köztévé nyílt pályázatának elbírálásakor a legfőbb szempontok a költségvetés, illetve az aréna, a szálláslehetőség, a közbiztonság és a légi közlekedés minősége voltak, s ez alapján választották ki Dniprót, Odesszát és Kijevet.

Eredetileg két várost készültek bejelenteni, viszont a sajtótájékoztató utáni zártkörű megbeszélésen az egyik képviselő bedobhatta az aduászt, ami miatt harmadikként továbbjuttatták az ő városát is. Ez a pályázó Dnipro lehetett, a polgármesternek valószínűleg sikerült meggyőznie a köztévét, hogy az épülő 9500 férőhelyes EuroArena ideális helyszín lehetne a városban található szálláslehetőségek megtriplázásával és a fejleszteni kívánt repülőtérrel együtt, ami egyelőre csak Isztambulba és belföldön ajánl járatokat napi ötezer utasnak. A sajtóközpontot és az Euroclubot szintén az arénában helyeznék el. Habár sokan igyekeznek nagyon helyesen lehámozni a politikát a versenyről, hülyeség lenne nem figyelembe venni, hogy Dnipro egy kelet-ukrajnai oroszbarát város Szolnok-Debrecen távolságnyira a háborús övezettől. Ha Ukrajna meg akarja mutatni magát a világnak, akkor kétlem, hogy éppen Dniprón keresztül tenné.

Mivel Kijev helye a top 2-ben (immáron a top 3-ban) nyilvánvaló volt, Lvivet végül Odessza ütötte ki a versenyből. Így utólag belegondolva el kell ismerni, hogy Ukrajna Barcelonájának meglepően csábító ajánlatára nehezen lehetett volna nemet mondani. A tengerparton képzelik el a rajongói klubot, a sajtóközpontot és a nyitó- és záróceremóniákat, az átmeneti tetőt kapó Csornomorec Stadion 34 ezer férőhelyével pedig ideális otthont adna a versenynek. A napokban még Jamala is úgy nyilatkozott, hogy bármely városnak örülni fog, de ha választania kellene, akkor Odesszába menne. Persze, neki biztosan könnyű lenne eljutni oda, de nekünk nem: a repülőtér csak egy maréknyi nemzetközi járatot indít.

Kijevnek viszont nincs problémája sem a repülőtérrel, sem pedig az infrastruktúrával. Amiért náluk Vitalij Klicsko feje is fáj, az a konkrét helyszín, ugyanis az általuk kijelölt, a 2005-ös Eurovíziónak is helyt adó Sportpalota nemcsak elavult és idejétmúlt, hanem április 22. és 28. között foglalt is a 2017-es férfi kosárlabda-Európa-bajnokság mérkőzései miatt. Az Eurovízióra minimum az első elődöntő előtti hatodik héten meg kell kezdeni az aréna felkészítését, aminek a sportesemény gátat szabna, így Kijev most egyezkedik a sportszövetséggel, hogy át tudnák-e tenni máskorra a meccseket. Alternatív megoldást jelenthet a Nemzetközi Kiállítási Központ, de az egyelőre csak pletykaszinten került szóba.

Hogyan juthatunk el magyarként a következő Eurovízióra?

Lvivvel megadatott volna az a luxus, ami tavaly Béccsel, hogy szárazföldön, gyakorlatilag kiruccanhattunk volna Eurovíziózni, de ennek annyi, kizárólag repülővel érdemes majd megközelíteni a verseny helyszínét, mert ha Kijevben lesz, akkor senki sem lehet akkora mazochista, hogy Budapest-Keletiből Záhonyig Intercity-vel, majd a határon átkelve Csopról Kijevig szintén vonattal megteszi az egynapos távot. Wizzairrel kb. 12 ezer forintért 2,5 óra alatt eljuthatunk Kijevbe.

Ha Odesszában lesz, akkor Bécsből az Austrian Airlines közvetlen járatával utazhatunk Odesszába, bár ez a Wizzairnél sokkal drágább mulatság lesz. Alternatív megoldást jelenthet Bukarestig elrepülni, majd ott átszállni egy odesszai járatra. Egyébként autó vagy busz - több átszállással.

Az igazi gond akkor van, ha Dnipróban lesz, mert akkor beszoptuk: nincs olyan európai város, ahonnan el lehetne repülni oda, a legkevésbé körülményes utat a Budapest-Kijev, majd Kijevből egy helyi járat jelenthetné. De nyugi, nem Dnipróban lesz, Kijevben majd megoldják valahogy.