8 dolog, amiért emlékezetes marad a 2016-os Eurovíziós Dalfesztivál

Olyan országok hagyták ki a döntőt, akikről eddig ez elképzelhetetlen lett volna, mi pedig bejutottunk ugyan, de jóízű magyar kesergéssel zártuk. A politika újra átitatta a versenyt, idén pedig egy drag queen helyett egy krími tatár győzelme keltett hatalmas felháborodást, hirtelen ez a sokak által giccses cirkuszként emlegetett rendezvény fontos lett mindenkinek. Összegyűjtöttem, miért is fontos tényleg.

8. Csehország továbbjutott a döntőbe

Ami nem sikerült a 2007-es rockmaszlagnak, a 2008-as tökéletesen semmitmondó popdalnak, a 2009-es roma szupermennek, majd négyéves kihagyás után a tavalyi cipőt ledobó szerelmes duónak, azt idén Gabriela Gunciková végre véghez vitte: bejuttatta Csehországot az Eurovíziós döntőbe. Az már más kérdés, hogy a döntőben egyáltalán nem értékelték az eddigi legerősebb cseh versenydalt. Az "I Stand" csak a zsűritől kapott pontot, a televotingon egy nagy kövér nullával zárta a napot úgy, hogy közben a lengyel faluszéli összeborulós meg harmadik lett.

7. Romániát kizárták

Románia kizárásáról itt írtam bővebben. A kizárást követően Ovidiu Anton nyilván pánikolt, így eléggé röhejes nyilatkozatokat tett, például mindenképpen perelni akart, csak még nem tudta, ki a felelős a történtekért, illetve azt is elmondta, hogy többé hallani sem akar a dalfesztiválról.

6. Bosznia-Hercegovina kiesett az első elődöntőben

Hihetetlen, hogy Bosznia-Hercegovinának ezelőtt olyan számokkal sikerült döntőbe jutniuk, mint a teljesen jellegtelen "Korake ti znam" vagy egy újabb diszkótragédiát bármikor és bárhol kiváltani képes "In The Disco". Idén a "Ljubav je" viszont kevésnek bizonyult, igaz, már régen kellett ilyen erős mezőnyben versenyeznie Boszniának is, viszont első hallásra (oké, másodikra, harmadikra és negyedikre is) én is rühelltem a dalt, na meg túl soknak tartottam a két énekest meg a csellóst meg a rappert. Na de rappel mindig is kockázatot jelentett indulni, hiszen az Eurovízió közönségének füle inkább a balladákhoz és a lágy férfihangú popdalokhoz szokott hozzá. A "Ljubav je"-vel Bosznia-Hercegovina sikersorozata is megszakadt, nem jutottak tovább a döntőbe. Igaz, ők nem koppantak akkorát, hiszen nem voltak olyan magasan, mint a görögök.

5. A görögök is elveszítették a halhatatlanságukat

Ha 2008-ban, a görög fénykor közepén valaki azt mondta volna nekem, hogy a következő évtizedben Görögország sorban le fog szerepelni úgy, hogy idővel már be se jutnak a döntőbe, akkor kiröhögtem volna az illetőt. Pedig ennek is eljött az ideje, a görög kiesést még én is megértem. Az Argo "Utopian Land" című száma már a kezdetektől fogva népszerűtlen volt, a fogadóirodáknál sem érte el még a top 20-at sem, a rajongók pedig akkora vehemenciával szedték cafatokra, mint ahogyan Náray Tamást kellett volna Ádok Zoli gúnyájáért, így kiesésük nem meglepő. Abban a kontextusban mégis durva, hogy ezzel megszűnt Görögország 100%-os kvalifikációs rátája, ugyanis az elődöntők 2004-es bevezetése óta minden döntőbe bejutottak eddig. Emlékszem, hogy 2012-ben Eleftheria Eleftheriou mekkora közellenség lett Görögországban, amikor 17-dikként végzett a döntőben. Akkor még nem fejlődött ki a görögök agyának azon része, amelyik feldolgozza az efféle Eurovíziós sikertelenséget, bezzeg mi magyarok már jól hozzászoktunk, persze ennyire azért nem kellett volna. El sem tudom képzelni, hogy mi megy most a görögök fejében, ez náluk akkora hidegzuhany lehet, mint nekünk, amikor meg voltunk győződve Wolf Kati sikeréről, aztán sehol sem volt a mezőny éléhez képest.

4. Magyarország a 19. lett, Freddie eszméletlenül csalódott

S ez a csalódottság érthető, már ha azt nézzük, hogy Freddie-t és a "Pioneer"-t egészen az Eurovíziós hét kezdetéig felnyalták a rajongók, ami miatt kialakulhatott benne egyfajta self-entitlement. Hitt a rajongóknak, így meg sem fordult a fejében, hogy ő rosszabb helyezést érhet el a top 10-nél, legalábbis ez derül ki a Mokkának és egyes lapoknak adott interjúiból. Freddie a TV2 ébresztő show-jában például egyenesen odáig ment, hogy "rettenetesen igénytelennek" és "zeneileg nullának" titulálta a döntős versenytársak többségét, ez pedig nem igazán sportszerű. Wolf Kati 2011-ben 22., a Compact Disco 2012-ben pedig 24. lett, mégis felnőttként, méltóságteljesebben kezelték az elért eredményt. Persze, nekik is biztosan megvolt a véleményük a versenyről, talán még osztoznak is Freddie jelenlegi gondolataiban, viszont az a különbség, hogy ők nem sírták tele a médiát vele, hanem megtartották a kifakadást otthon az asszonynak, a barátnőnek, a kutyának meg a nagymamának és ez így volt jól, ennek így kellett lennie, ez így volt és lesz mindig is egy profi előadóhoz méltó. Ha Freddie barátja lennék, most azt tanácsolnám neki, hogy ne engedje gerjeszteni magát és ne pánikoljon, ezeket a nyilatkozatokat meg hagyja a picsába, mert a végén az lesz, hogy teljesen beárnyékolja vele az Eurovíziós szereplését és a kesergése miatt fogunk emlékezni rá a teljesítménye helyett. Az elődöntőn már mindenki előtt világossá válhatott, hogy Freddie nem éppen egy showman, ami ugye nem válna hátrányára egy olyan versenyen, mint az Eurovízió, így elfogadtuk annak az introvertáltabb, mégis értékelhető előadónak, amilyen. A dalt úgy énekelte el, ahogyan kell, a színpadkép kialakításában pedig sokkal nagyobb szerepe volt a magyar stábnak, akik ugyan az alacsony büdzsével magyarázták az egyszerű látványt, de ne már, 2007-ben a szerb Marija Serifovicék sem költöttek többet az egészre, mégis megnyerték. De vehetjük példának ByeAlex-et is, akinek előadásán hatalmasat lökött a háttérvizuál, azzal meg sok gond nem lehetett, csak oda kellett vetíttetni a svédekkel. Nem feltétlenül pénz, sokkal inkább kreativitás kérdése az egész.

3. A zsűri miatt nem nyert Oroszország

Az új pontozási rendszer sokakat, a zsűri munkája pedig szinte már mindenkit kiborít. Habár az upgraded Mans Zelmerlöw, azaz Szergej Lazarev a televotingon 361 ponttal az első helyen végzett, a zsűrinél csak 130 pontot ért el. Ez úgy lehetséges, hogy összesen huszonegy ország zsűrije nem adott le rá szavazatokat, tehát ugyanaz történt, mint tavaly Olaszországgal: a nézők megszavaztak valakit győztesnek, de a zsűri pontszámai miatt az a valaki nem nyerhette meg a versenyt, mert mindkét részről 50-50%-ban számítják be a szavazatokat. Filip Kirkorov Eurovíziós rajongók millióival együtt elégedetlen, az orosz delegáció egyik tagja az Instagramon tett egy javaslatot a helyzet orvoslására.

Szerinte a zsűri befolyását egészen 25%-ig (tehát a jelenlegi 50% felére) kellene csökkenteni, ami egyáltalán nem hülyeség. Persze, így Mans Zelmerlöw sem nyert volna tavaly, de hát az eszünkkel kell gondolkodni, nem mással. Addig, amíg a nézőktől emelt díjasan kérnek szavazatokat, igenis legyen több beleszólásuk a verseny kimenetelébe. Az nem a zsűri mellett álló érv, hogy ők azok, akik szakmai füleikkel visszafogják a közízlést durván sértő előadások sikerét, mert Svédország a 9., Litvánia a 12., illetve Málta 4., Belgium 6. és Olaszország 13. helye is eléggé vitatható.

2. Ukrajna a krími tatárokkal nyerte meg a versenyt

Ez Ukrajna második győzelme, először 2004-ben nyertek Ruslanával Isztambulban. Jamala "1944"-e a krími tatárok deportálásáról szól, amit az oroszok hajtottak végre a második világháborúban. A dalt a lehetséges politikai üzenete miatt már a kiválasztásakor elkezdték ostorozni, főleg az oroszok, így az EBU vizsgálatot indított és megállapította, hogy az "1944" nem sérti a szabályokat. Nagyon erős történet, nagyon erős körítéssel, s mint minden erős, már-már kényes téma, úgy Jamala dala is megosztja a közvéleményt. Vannak, akik nem tartják rádióbarátnak a dalt és szerintük ezért rossz választás, de hát miért is kéne azt szem előtt tartanunk a szavazásnál, hogy akkor most játszani tudja-e a Class FM vagy sem? A másik érv nyilván az, hogy az Eurovízióról le kell hámozni a politikát, amit Jamala egyáltalán nem könnyített meg a győzelmével. Persze, az "1944" egy tömény politikai üzenet, viszont azért hagyta jóvá az EBU is, mert a dalszöveg nem tartalmaz konkrétumokat, hanem a sorok között kell olvasni. Ez az első Eurovíziós nyertes produkció, amit politikai korrupcióval vádolnak világszerte.

1. Mans Zelmerlöw